Międzynarodowe Biennale Plakatu powstało w roku 1966, szybko zdobyło uznanie w środowisku grafików oraz krytyków, stając się ważnym międzynarodowym wydarzeniem artystycznym.
W konkursie organizowanym przy kolejnych edycjach biennale uczestniczyli m.in.: Marc Chagall, Alberto Giacometti, Alexander Calder, Max Bill, czy słynni przedstawiciele amerykańskiego pop-artu: Andy Warhol i Roy Lichtenstein. Wśród laureatów znaleźli się m.in.
Henryk Tomaszewski,
Jan Lenica,
Roman Cieślewicz.
Idea powołania międzynarodowego cyklicznego konkursu zrodziła się w środowisku polskich grafików jeszcze w początkach lat 60. Inspiratorem i wieloletnim organizatorem tego przedsięwzięcia był profesor
Józef Mroszczak. Dzięki jego osobistym znajomościom i determinacji 40 lat temu do Warszawy przyjechali międzynarodowi jurorzy, a w konkursie obecni byli najważniejsi twórcy plakatu.
"Pierwsze Międzynarodowe Biennale Plakatu i towarzyszące mu sympozjum było dla mojego pokolenia" - wspomina Szymon Bojko, historyk sztuki, wykładowca w Rhode Island School of Design w Providence w USA - "wydarzeniem dającym się przyrównać do otwarcia na oścież drzwi. Zaproszeniem do niedostępnych nam światów. Bez wiz i paszportów. Bez upokorzeń z racji barier geopolitycznych. Westchnienie wolności i miłe uczucie równości, mimo codziennie odczuwanego cywilizacyjnego ubóstwa. Do Warszawy zjechała światowa czołówka artystów-projektantów, teoretyków, wydawców, ekspertów mediów drukowanych. Poczynając od Stanów Zjednoczonych, Brazylii, Francji, Włoch, Niemiec, Anglii, Holandii, Szwajcarii, Czechosłowacji, ZSRR, a kończąc na obecności rewelacyjnej wręcz Japonii."
Międzynarodowe Biennale Plakatu, mimo niewątpliwej tradycji, w ostatnich latach krytykowane jest za zamkniętą formułę i skupieniu się na plakacie nieodpowiadającym współczesnym wymogom stawianym zarówno przez realia społeczne, rynkowe, jak i dizajnerskie:
"Powinno się wprowadzić na Biennale najwybitniejszą reklamę światową, eksponować plakaty na billboardach. Chodzi o to, by wyprowadzić plakat tam, gdzie jest jego miejsce - na ulicę. Plakat reklamowy na Biennale to jest plakat designerski. Ktoś go zamawia, ktoś go projektuje, ale nie wiadomo, czy jest skuteczny. Wprowadzenie na Biennale prawdziwego plakatu reklamowego pomogłoby polskiej reklamie i naszym zadufanym designerom, którzy robią plakaty kulturalne. Ludzie reklamy wiedzą sporo o designie, ale ludzie od designu w ogóle się nie interesują reklamą lub ją potępiają. Nie zadają sobie trudu, żeby zobaczyć, co się naprawdę w niej dzieje."
- powiedział w wywiadzie udzielonym Dorocie Jareckiej Marcin Mroszczak, dyrektor kreatywny agencji reklamowej DDB w Warszawie, juror
20. Biennale Plakatu oraz juror festiwalu w Cannes w 2001 roku, syn grafika, inicjatora Biennale,
Józefa Mroszczaka ("Gazeta Wyborcza", 21 sierpnia 2006, "Plakat do przebudowy").
Organizatorem Międzynarodowego Biennale Plakatu jest Muzeum Plakatu w Wilanowie
Warszawa