Cztery prezentowane na płycie utwory wybitnego polskiego kompozytora to jedne z najbardziej znanych i charakterystycznych jego dzieł. Pochodzą z lat 70-tych i 80-tych, z okresu, w którym twórca skierował swoją uwagę na muzykę programową, czerpiącą inspiracje przede wszystkim z polskich tradycji.
Płytę otwiera niezwykle ekspresyjny "Exodus" ujęty w formę dynamicznego crescenda opartego na jednym krótkim temacie wywiedzionym z folkloru żydowskiego. "Kościelec 1909" to utwór z serii "górskich" poematów symfonicznych Kilara, którego program odnosi się do tragicznej śmierci wybitnego polskiego kompozytora przełomu XIX i XX wieku - Mieczysława Karłowicza na stoku tytułowej góry. To historia ostatnich chwil życia artysty, ale także "historia człowieka i gór, ich przytłaczającego związku oraz apoteoza, epitafium, pieśń o miłości i śmierci", jak czytamy w komentarzu dołączonym do płyty. Krótka "Przygrywka i kolęda" przybrała natomiast formę kanonu opartego na temacie polskiej kolędy "Wesoły nam dzień dziś nastał". Ostatnia kompozycja - "Angelus" - powstała na okoliczność ponownego otwarcia po odnowieniu ołtarza na Jasnej Górze w Częstochowie. Modlitwę (Anioł Pański) przenika muzyka, a muzyka wyraża treść modlitwy, tworząc kompozycję niezwykle skupioną, ale bardzo poruszającą.
Wojciech Kilar. Wojciech Kilar: "Exodus" na orkiestrę i chór mieszany, "Kościelec 1909", "Preludium i Christmas Carol" na cztery oboje i orkiestrę smyczkową, "Angelus" na sopran, chór mieszany i orkiestrę. Delfina Ambroziak sopran, Chór Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie, Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Antoni Wit, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, dyr. Witold Rowicki. Olympia 1988 - OCD 308, AAD 73'32''.
Polskie Centrum Informacji Muzycznej Związek Kompozytorów Polskich maj 2003 | |