Dwa prezentowane na płycie utwory Witolda Lutosławskiego to niewielka cząstka obszernej spuścizny tego najwybitniejszego polskiego kompozytora XX wieku, ale cząstka niezwykle ważna.
Oba powstały w tym samym okresie. Szkice do III SYMFONII rodziły się wprawdzie już w 1972 roku, ale kompletna partytura gotowa była dopiero w roku 1983. Lutosławski napisał w tym czasie kilka innych kompozycji, w tym LES ESPACES DU SOMMEIL. W komentarzu do III SYMFONII, zamieszczonym w programie festiwalu "Warszawska Jesień" z 1988 roku, Lutosławski napisał:
"Forma 'III Symfonii' jest wynikiem moich wieloletnich doświadczeń jako słuchacza muzyki, w szczególności słuchacza wielkich form. Fascynowała mnie zawsze niezwykła strategia Beethovena w tej dziedzinie, była to też dla mnie najlepsza lekcja architektury muzycznej".
Jest coś symbolicznego w tym nagraniu, w którym jedną z najważniejszych symfonii XX wieku - III SYMFONIĘ Lutosławskiego - wykonują Filharmonicy Berlińscy, prawdziwi mistrzowie interpretacji symfonii Beethovena właśnie.
III SYMFONIĘ wykonała po raz pierwszy Chicago Symphony Orchestra, Filharmonicy Berlińscy pod dyrekcją kompozytora dokonali natomiast prawykonania LES ESPACES DU SOMMEIL; śpiewał Dietrich Fischer-Dieskau, dla którego Lutosławski napisał ten utwór. Barwą jego głosu kompozytor był zafascynowany od dawna.
Lutoslawski conducts Lutoslawski: Witold Lutosławski: "Symfonia nr 3, Les espaces du sommeil". Dietrich Fischer-Dieskau baryton, Berliner Philharmoniker, dyr. Witold Lutosławski Philips 1986 - 416 387-2, DDD 44'31''.
Polskie Centrum Informacji Muzycznej Związek Kompozytorów Polskich wrzesień 2002 | |