Content anchor

"Rejs"


Kadr z filmu "Rejs", fot. East News / Polfilm
Kadr z filmu "Rejs", fot. East News / Polfilm

Na pokład wycieczkowego statku odbywającego rejsy po Wiśle wsiada pasażer bez biletu. Kapitan bierze go za instruktora kulturalno-oświatowego, a gapowicz z ochotą wciela się w tę rolę. Na wstępie zwołuje zebranie, na którym wycieczkowicze wybierają radę rejsu. Następnie wciąga pasażerów w organizację konkursów, gier i zabaw na pokładzie. Ich uczestnicy są przejęci i zachwyceni, że mogą się wykazać. "Instruktor" zyskuje oddane grono sojuszników i coraz bardziej upaja się rolą przywódcy. Trwają kolejno: święto kapitana, bal maskowy, quiz na inteligencję, zbiorowa gimnastyka, gra w salonowca - robi się coraz głupiej i bezsensowniej... "Kierownictwo" rejsu ogarnia coraz większy entuzjazm...

"W 'Rejsie' zastosowałem metodę prowokowania swoistego ekshibicjonizmu psychicznego. Stąd konieczność improwizacji podczas zdjęć, konieczność sytuacji i zachowań naturalnych, dialogów powstających na żywo przed kamerą. Tradycyjny scenariusz był tu niemożliwy, a tradycyjna dramaturgia, polegająca na opowiadaniu historyjki czy rozwijaniu tzw. akcji, ustąpić musiała strukturom nowym, odwołującym się do wolnej gry skojarzeń widza, jego inteligencji i wrażliwości." (Marek Piwowski, "Film" 1971)
" 'Rejs' nie mieści się w żadnych kategoriach właściwych polskiemu kinu. Jest to kabaret na ekranie - w dodatku kabaret improwizowany, a do tego jeszcze zdumiewająco realistyczny. (...) Zmysł obserwacyjny Piwowskiego, jego poczucie humoru i jeszcze coś więcej - jakaś do granic okrucieństwa wyostrzona świadomość narodowej patologii pozwalają mu stworzyć z takiego materiału spektakl pełnowymiarowy nie tylko pod względem metrażu." (Jan Józef Szczepański, "Tygodnik Powszechny" 1970)

"Zrealizowany paradokumentalną metodą obserwacji przez kamerę zaimprowizowanych scenek, 'Rejs' jest jedną z najoryginalniejszych polskich komedii satyrycznych. Groteskowa tonacja, surrealistyczne dialogi wykorzystujące nowomowę PRL-u, typowe postacie i sytuacje z ówczesnej rzeczywistości nadają filmowi sens metafory." (Jan Słodowski [w:] "Leksykon polskich filmów fabularnych", Warszawa 1997)
"Nawet najbardziej przychylni filmowi krytycy nie przewidzieli, że opowiedziane w 'Rejsie' zdarzenia z wycieczkowego statku płynącego po Wiśle będą równie atrakcyjne przez następnych dwadzieścia parę lat jak w dniu premiery, a sam film zyska u następnego pokolenia miano filmu kultowego." (Małgorzata Hendrykowska [w:] "Kronika kinematografii polskiej 1895-1997", Poznań 1997)
  • Rejs, Polska 1970. Reżyseria: Marek Piwowski. Scenariusz: Janusz Głowacki, Marek Piwowski, Andrzej Barszczyński, Jerzy Karaszkiewicz. Zdjęcia: Marek Nowicki. Muzyka: Wojciech Kilar. Scenografia: Wiesław Śniadecki. Dźwięk: Aleksander Gołębiowski. Montaż: Lidia Pacewicz. Obsada: Stanisław Tym ("kaowiec"), Jolanta Lothe (dziewczyna przechadzająca się w strojach kąpielowych), Wanda Stanisławska-Lothe (Mamoniowa), Zdzisław Maklakiewicz (inżynier Mamoń), Jan Himilsbach (uczestnik rejsu, Sidorowski), Jerzy Dobrowolski (pasażer bez biletu, kolega "kaowca"), Andrzej Dobosz (filozof), Jerzy Karaszkiewicz (wędkarz), Ryszard Pietruski (kapitan statku), Wojciech Pokora (uczestnik rejsu), Janusz Kłosiński (śpiewak Józiu), Leszek Kowalewski (poeta), Feridun Erol, Roman Suszko, Wacław Antczak, Irena Iżykowska. Produkcja: Zespół Filmowy TOR, WFF Łódź. Czarno-biały, 1855 m, 65 min.

Nagrody:

  • Samowar - nagroda DKF '72;
  • I miejsce w ankiecie tygodnika "Polityka" na koniec wieku - "Najciekawsze filmy polskie XX wieku"
Culture.pl

Tagi: rejsmarek piwowskijanusz głowackistanisław tymjan himilsbachjolanta lothezdzisław maklakiewicz

Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse

Zobacz także: