Nikolaj Berman
Projekt „Platforma” stanowi dla Rosji unikalną niezależną platformę sztuki współczesnej, na której współistnieją wszystkie jej gatunki. Projekt został zrealizowany przez reżysera Kiriłła Serebrennikowa w 2011 r. w Centrum Sztuki Współczesnej „Wytwórnia Win”, w jednej z jej głównych przestrzeni – w „Dziale produkcji białego”.
„Platforma” obejmuje cztery kierunki: teatr, muzykę, taniec oraz media. Każdy z kierunków ma swojego kuratora, który co roku się zmienia. W pierwszym sezonie istnienia „Platformy” za program teatralny odpowiadał Serebrennikow, programem muzycznym kierował jeden z wiodących współczesnych kompozytorów rosyjskich Sergiej Newski, z kolei za program taneczny była odpowiedzialna dyrektorka oraz twórczyni Międzynarodowego Centrum Tańca i Performansu „TsEKh” Elena Tupysewa. Nowymi kuratorami „Platformy” zostali krytyk teatralny oraz redaktor naczelna czasopisma „Teatr” Marina Dawydowa, kompozytor Aleksander Manockow oraz choreograf Anna Abalichina. Kierownictwo nad programem media-sztuki, który rozpoczął się trochę później, objęła art-koordynatorka Anna Beljajewa.
Repertuar „Platformy” zawiera zarówno specjalnie przygotowane własne projekty w formie akcji jednorazowych, jak i spektakle ze stałego repertuaru oraz występy gościnne najlepszych w Rosji i Europie reżyserów, muzyków i choreografów.
Zanim Kiriłł Serebrennikow objął kierownictwo w moskiewskim Teatrze im. Gogola, który został przez niego przekształcony w „Centrum Gogola”, tutaj grano spektakle „Siódmego studia”, czyli trupy teatralnej stworzonej na bazie jego aktorsko-reżyserskiego kierunku w szkole-studio MChAT. Wśród przedstawień znalazły się „Debile” Serebrennikowa, pierwszy spektakl studencki nagrodzony rosyjską premią teatralną „Złota Maska”, oraz „Metamorfozy” na podstawie mitów Owidiusza w inscenizacji Serebrennikowa i francuskiego reżysera Davida Bobée.
Główne wydarzenia pierwszych dwóch sezonów „Platformy” to: opera Sergieja Newskiego o dzieciach-autystykach „AUTLAND” w inscenizacji Żeni Berkowicz; spektakl taneczny niderlandzkich choreografów Guya Weizmana i Roniego Havera „Historia żołnierza” (również nagrodzonego „Złota Maską”); laboratorium młodych reżyserzy i scenarzystów „Transkrypcja”; występy gościnne jedynego na świecie teatru wokalnego ze Stuttgartu „Neue Vocalsolisten Stuttgart” oraz projekt „Dialogi”, w ramach którego spektakle taneczne i dramatyczne były grane tego samego wieczoru wraz z koncertami symfonicznymi.
Kolejny program „Platformy” – „Szkoła” – proponuje warsztaty na temat przeróżnych gatunków oraz aspektów sztuki współczesnej, spotkania ze znanymi aktorami i reżyserami, dyskusje na aktualne dla środowiska teatralnego tematy. W odróżnieniu od pozostałych projektów „Platformy”, wszystkie przedsięwzięcia „Szkoły” są bezpłatne, uczestniczyć w nich może każdy chętny. Mające miejsce w ramach „Platformy” burzliwe dyskusje na temat przyszłości teatrów moskiewskich miały duże znaczenie z punktu widzenia reform, które zostały wdrożone przez nowego kierownika Departamentu ds. Kultury Moskwy Sergieja Kapkowa. Z kolei spotkanie z założycielem legendarnego teatru na Tagance Jurijem Lubimowem oraz warsztaty autorskie awangardowego reżysera, dramaturga i pedagoga Klima dały przybyłej bardzo licznie publiczności studenckiej doświadczenie, którego nie mogła ona zdobyć w innych miejscach.
„Platforma” nie tylko pokazuje spektakle oraz przywozi znanych muzyków, jest to rzadki w Rosji przypadek projektu na wielką skalę, który jest skierowany nie tylko na popularyzację sztuki współczesnej i jej rozwój, lecz również na stałe utrzymywanie dialogu z widzem. Ten projekt dąży do tego, żeby nauczyć publiczność, jak odbierać nowe i niespodziewane dla niej formy.
Bieżące informacje na temat projektu dostępne są na stronie internetowej „Platformy”