Płyta stanowi ciekawy fonograficzny portret młodej, utalentowanej polskiej klawesynistki - Gośki Isphording.
Płyta "Per clavicembalo moderno" interesująca jest co najmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, stanowi ciekawy fonograficzny portret młodej, utalentowanej polskiej klawesynistki - Gośki Isphording, którą śmiało można zaliczyć do grona artystek światowej sławy, jak
Wanda Landowska czy
Elżbieta Chojnacka. Absolwentka krakowskiej
Akademii Muzycznej i studiów podyplomowych w Królewskim Konserwatorium w Hadze, laureatka wielu nagród, specjalizuje się w interpretacji muzyki współczesnej wykonywanej na... historycznych instrumentach (utwory prezentowane na płycie zostały nagrane na dwóch klawesynach - kopii instrumentu z 1730 roku oraz współczesnym z 1963 roku). Artystka dokonała blisko 50 prawykonań nowych kompozycji (solowych i kameralnych), z których część powstała specjalnie dla niej.
Drugim powodem wyróżniającym niniejszą płytę jest repertuar. Na jej program złożyły się utwory polskich twórców współczesnych przeznaczone na klawesyn oraz na klawesyn z taśmą, tworzące w sumie ciekawą i różnorodną antologię muzyki przeznaczonej na ten instrument. Obok awangardowych utworów na klawesyn i taśmę pióra kompozytorów starszego pokolenia - Aurora borealis (Zorza polarna) z 1998 roku Włodzimierza Kotońskiego i Le cristal flamboyant (Płonący kryształ) z 2002 roku Zbigniewa Bargielskiego, znalazło się postmodernistyczne, "igrające" z tradycją barokowej muzyki klawesynowej Nonstopping jednej z najmłodszych artystek - Aleksandry Gryki. Osobny nurt we współczesnej literaturze klawesynowej wyznaczają trzy kompozycje, w których materiał tematyczny został daleko zredukowany: w przypadku unistycznego Commencement z 1982 roku Zygmunta Krauze - do jednego rytmiczno-melodycznego motywu, w Chromatic Fantasy z 2003 roku Wojciecha Widłaka - do dźwięków e-dis-cis-d-c, a w napisanym w 2005 roku Reflection No. 2 Marcela Chyrzyńskiego - do pięciu akordów. Wybór ten dopełniają dwie miniatury klawesynowe - napisana dla Elżbiety Chojnackiej E for E Hanny Kulenty oraz inspirowana śpiewem tytułowego, afrykańskiego ptaka Touracou Marty Ptaszyńskiej.
- Per Clavicembalo moderno. Hanna Kulenty: "E for E" na klawesyn. Zbigniew Bargielski: "Le cristal flamboyant" na klawesyn i taśmę. Marta Ptaszyńska: "Touracou" na klawesyn. Wojciech Widłak: "Chromatic Fantasy" na klawesyn. Marcel Chyrzyński: "Reflection No. 2" na klawesyn. Aleksandra Gryka: "Nonstopping" na klawesyn. Zygmunt Krauze: "Commencement" na klawesyn. Włodzimierz Kotoński: "Aurora borealis" na klawesyn i taśmę. Gośka Isphording klawesyn. PWM Edition / DUX 2008 - PWM 10926 / DUX 0605, DDD 52'34".
Autor: Anna Iwanicka-Nijakowska, lipiec 2008.