Musica Antiqua Polonica. Mikołaj Zieleński, "Fantasia Secunda", "Fantasia Tertia", "Offertioria", "Magnificat", "Communiones".
Mikołaj Zieleński zaliczany jest do najwybitniejszych polskich kompozytorów XVII wieku i uznawany za pierwszego w Polsce przedstawiciela techniki polichóralnej. Kształcił się w zakresie muzyki w Rzymie. Następnie, prawdopodobnie od 1608 roku, pełnił funkcję dyrygenta i organisty w kapeli prymasa Wojciecha Baranowskiego w Łowiczu. W 1611 roku wydał w Wenecji cykl 122 kompozycji kościelnych na cały rok liturgiczny w dwóch częściach - Offertoria totius anni i Communiones totius anni, zawierający oprócz tytułowych utworów także Magnificat i trzy fantazje na zespół instrumentalny. Wybór piętnastu dzieł z tego zbioru został zarejestrowany na niniejszej płycie. We wszystkich wokalnych utworach - czterech offertoriach, ośmiu communiones i Magnificat -- obecna jest technika polichóralna, rozwinięta w ostatnim z wymienionych dzieł aż do trzech chórów czterogłosowych. Dwie, dopełniające główny repertuar płyty, fantazje stanowią pierwszy w historii polskiej muzyki przykład instrumentalnych utworów tego gatunku.
Wydane przez Olympię nagranie sprzed lat jest dzisiaj nieco anachroniczne, a twórczość Zieleńskiego ukazuje się na płytach stosunkowo obficie w znakomitych, nowoczesnych wykonaniach, wiernych tradycjom wykonawczym epoki. Warto jednak posłuchać polskich pionierów wykonawstwa muzyki dawnej - Tadeusza Ochlewskiego, Stanisława Gałońskiego i Edmunda Kajdasza, ich nagrania mają wartość historyczną.
Musica Antiqua Polonica. Mikołaj Zieleński, "Fantasia Secunda", "Fantasia Tertia", "Offertioria", "Magnificat", "Communiones". Bożena Banas sopran, Eugeniusz Sąsiadek tenor, Andrzej Pągowski bas, Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Chór Madrygalistów, Chór "Arion", Chór Polskiego Radia we Wrocławiu, Orkiestra Kameralna "Con moto ma cantabile", Capella Bydgostiensis Pro Musica Antiqua, dyr. Tadeusz Ochlewski, dyr. Stanisław Gałoński, dyr. Edmund Kajdasz. Olympia 1988 - OCD 322, AAD 72'29''.
Polskie Centrum Informacji Muzycznej Związek Kompozytorów Polskich lipiec 2003 | |