Musica Antiqua Polonica. Józef Kobierkowicz, "Ego Mater Pulchrae Dilectionis" na 4 głosy, 2 skrzypiec i basso continuo. Mateusz Zwierzchowski, "Requiem" na solistów, chór i orkiestrę.
Płyta zawiera nagrania utworów religijnych autorstwa dwóch mniej znanych polskich kompozytorów XVIII wieku - Józefa Kobierkowicza i Mateusza Zwierzchowskiego. Pierwszy był organistą i członkiem kapeli paulinów w klasztorze na Jasnej Górze w Częstochowie, drugi natomiast pełnił funkcję dyrygenta chóru i organisty w katedrze w Gnieźnie. Oba ich utwory powstały z pewnością dla zespołów wokalno-instrumentalnych istniejących przy obu świątyniach. Kantata Ego Mater Pulchrae Dilectionis Kobierkowicza, skomponowana do tekstów biblijnych, odkryta została dopiero w 1959 roku w bibliotece seminarium teologicznego w Sandomierzu. Requiem Zwierzchowskiego znalezione zostało tego samego roku w archiwum katedry gnieźnieńskiej. Napisane w 1760 roku w związku ze śmiercią przyjaciela kompozytora, również członka kapeli, zaliczane jest do najcenniejszych zabytków XVIII-wiecznej literatury polskiej.
Musica Antiqua Polonica. Józef Kobierkowicz, "Ego Mater Pulchrae Dilectionis" na 4 głosy, 2 skrzypiec i basso continuo. Mateusz Zwierzchowski, "Requiem" na solistów, chór i orkiestrę. Krystyna Szostek-Radkowa mezzosopran, Jadwiga Romańska sopran, Kazimierz Pustelak tenor, Edmund Kossowski bas, Chór Madrygalistów Warszawskiej Opery Kameralnej, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, dyr. Jerzy Dobrzański, chór ARION, Orkiestra Filharmonii Pomorskiej, dyr. Zbigniew Chwedczuk. Olympia 1988 - OCD 319, AAD 62'54".
Polskie Centrum Informacji Muzycznej Związek Kompozytorów Polskich lipiec 2003 | |