Pierwsza na polskim rynku biografia artystyczna Lecha Majewskiego, jednego z najorginalnieszych rodzimych twórców. Najnowszy film Majewskiego - "Młyn i krzyż" - wszedł w marcu 2011 roku na polskie ekrany. Magdalena Lebecka w swojej książce wiele miejsca poświęca również temu obrazowi.
Biografię artystyczną Lecha Majewskiego czyta się jak pasjonującą powieść akcji. Magdalena Lebecka stworzyła fascynujący przewodnik po tajemniczym labiryncie, jakim jest twórczość filmowa artysty. Majewski to niepodlegający wpływom i modom outsider. Ze swobodą przemierza w swoich utworach kolejne dziedziny sztuki, bada różne środki ekspresji i alternatywne wymiary narracji. Twórczość polskiego reżysera wysoko ceni m.in. Werner Herzog, jak również Charlotte Rampling, Michael York i Rutger Hauer, którzy zagrali w najnowszym filmie Majewskiego Młyn i krzyż. To oryginalne przedsięwzięcie niemal fizycznie wprowadza widza w jeden z najsłynniejszych obrazów Pietera Bruegla, a także pozwala - podobnie jak w innych filmach tego twórcy - doświadczyć alchemii kina.
"Twórca 'Wojaczka' deklaruje się w swojej twórczości jako wyznawca mistyki pogranicza, jako sympatyk terytoriów i zjawisk 'pomiędzy', gdzie wytwarza się szczególny rodzaj napięcia, którego pozbawiona jest jałowa homogeniczność. Takim jest multikulturowy Nowy Jork, w którym spędził wiele lat, i Janów Śląski - matecznik okultystów, bohaterów Angelusa - gdzie przecinały się granice trzech zaborów. Sam jest - mówiąc metaforycznie - obszarem, na którym spotykają się różne sfery, dziedziny i zjawiska. Wypowiada się w tak wielu mediach, gatunkach i rodzajach sztuki; jego aktywność ma tak duży rozmach, że banalne określenia 'artysta totalny' czy 'człowiek Renesansu' nie są w tym przypadku nadużyciem." (fragment książki "Lech Majewski" Magdaleny Lebeckiej)
"Michael Hausman, producent 'Lotu świerkowej gęsi' zwykł mawiać: 'Podczas dailies - projekcji z dnia zdjęciowego - rekwiruję wszystkie ostre narzędzia!'. Nie wiem, co by się stało, gdybym wówczas podczas przeglądania materiałów do mojego debiutanckiego 'Rycerza', miał przy sobie zardzewiałą brzytwę. To, co zobaczyłem, to była katastrofa - drętwe, martwe kino! Jakby ze sfilmowanych przez nas miejsc wyparowało całe piękno, jakbyśmy tam w ogóle nie byli. Zdruzgotany przesiedziałem noc na balkonie hotelu Neptun. A o świcie przypomniałem sobie słowa Antonioniego: ja zawsze staram się zapomnieć... Uzmysłowiłem sobie, że oto odrabiam jakieś słupki, odtwarzam wyuczoną na pamięć lekcję, a jestem zupełnie ślepy na rzeczywistość. Wydaje mi się, że wszystko wymyśliłem, a w istocie to wszystko wymyślił mój lęk. Antonioni uratował mi mój debiut i otworzył na dialog z rzeczywistością." (Wypoiwedź Lecha Majewskiego pochodząca z książki)
Magdalena Lebecka - dziennikarka, krytyk filmowy, absolwentka filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, autorka reportaży realizowanych w krakowskiej rozgłośni Polskiego Radia, tekstów o tematyce filmowej oraz wywiadów z twórcami kultury. Stale współpracuje z miesięcznikiem "Kino" i magazynem "FILMPRO". Publikowała m.in. w miesięczniku "WIĘŹ", w kwartalniku literackim "Kresy" i "Film & TV Kamera".
Nakładem wydawnictwa Galapagos ukazała się kolekcja płyt DVD z filmami Lecha Majewskigo. Więcej informacji na stronie: www.galapagos.com.pl
Źródło: informacja prasowa, 28.03.2011
- Magdalena Lebecka
Lech Majewski
Seria: Ludzie Polskiego Kina
Wydawnictwo "WIĘŹ", 2011
224 ss., miękka oprawa, ilustracje, indeks osób
ISBN 978-83-62610-04-4
www.wiez.com.pl