Już pierwsze dźwięki płyty "rzucają" słuchacza na przysłowiową "głęboką wodę".
"Kwartet smyczkowy" opatrzony numerem jeden napisał Krzysztof Penderecki w 1960 roku, poszukując nowych możliwości kolorystycznych w "skostniałych" instrumentach smyczkowych. Z tego awangardowego, eksperymentatorskiego okresu twórczości Pendereckiego na płycie znalazły się także aforystyczne "Trzy miniatury na skrzypce i fortepian" (1959) oraz dwa utwory z 1968 roku - drugi "Kwartet smyczkowy" i skomponowane dla mistrza wiolonczeli wirtuozowskie "Capriccio per Siegfied Palm". Z wcześniejszego etapu pochodzą dwie niezwykle "bartókowskie" w charakterze kompozycje - napisana przez ucznia szkoły średniej pełna ekspresji "Sonata skrzypcowa" (1953) oraz skomponowane przez studenta krakowskiej Akademii Muzycznej "Trzy miniatury na klarnet i fortepian" (1956). Pozostałe utwory nagrane na płycie powstały w drugiej połowie lat 80-tych i pierwszej 90-tych. Penderecki z tego okresu to kompozytor o wiele bliższy tradycyjnie pojmowanej brzmieniowości instrumentów muzycznych niż na początku swej drogi twórczej. Wypracowane w latach 50-60-tych środki kompozytorskie służą tu innym celom - osiągnięciu określonego wyrazu, ekspresji, nawet jeśli nadal nie pozbawione są wyszukanej wirtuozerii, jak "Cadenza per viola sola" z 1984 roku, czy napisane w latach 1985-86 specjalnie dla Mścisława Rostropowicza "Per Slava" na wiolonczelę solo i pochodzące z 1987 roku "Preludium na klarnet solo". Ostatnie dwa nagrane dzieła - krótką "Przerwaną myśl (Der unterbrochene Gedanke"), będącą rodzajem muzycznego epigramu dedykowanego pamięci przyjaciela kompozytora i dyrektora wydawnictwa muzycznego Schott - Arno Volka, oraz "Trio smyczkowe" z lat 1990-91 - cechuje ogromna siła wyrazu, dynamika i dramatyzm.
Krzysztof Penderecki. Musica da camera. Krzysztof Penderecki, "Quartetto per archi No. 1", "Quartetto per archi No. 2", "Trio smyczkowe", "Der unterbrochene Gedanke" na kwartet smyczkowy, "Sonata na skrzypce i fortepian", "Trzy miniatury na skrzypce i fortepian", "Trzy miniatury na klarnet i fortepian", "Cadenza per viola sola", "Per Slava" na wiolonczelę solo, "Capriccio per Siegfried Palm" na wiolonczelę solo, "Preludium na klarnet solo". Konstanty Andrzej Kulka skrzypce, Waldemar Malicki fortepian, Aleksander Romański klarnet, Szábolcs Esztényi fortepian, Artur Paciorkiewicz altówka, Ivan Monighetti wiolonczela, Kwartet Śląski. Wergo 1994 - WER 6258-2, DDD 67'51".
Polskie Centrum Informacji Muzycznej Związek Kompozytorów Polskich marzec 2004 | |
Tytuł (nagłówek do zdjęcia)