Krzysztof Meyer należy do grona najwszechstronniejszych postaci polskiego życia muzycznego XX wieku: jest kompozytorem, pianistą i teoretykiem.
Krzysztof Meyer, fot. Tomasz Kamiński / Agencja Gazeta
Swoje 24 PRELUDIA OP. 43 skomponował w latach 1977-78, podsumowując nimi swoje dotychczasowe osiągnięcia na polu pianistyki. Miniatury te w rzeczywistości były pomyślane jako ćwiczenia z gry a vista dla krakowskich studentów fortepianu. Okazały się jednak bardzo spójnym i niezwykle interesującym cyklem utworów, syntetyzującym tradycyjną i współczesną myśl muzyczną. Każde z preludiów opiera się na jednoznacznej idei muzycznej, która w dalszej części kompozycji jest rozwijana i opracowywana. Każde ukazuje jakiś problem techniczny, fakturalny, brzmieniowy. Dla przykładu: IV PRELUDIUM można określić jako "tercjowe", XII PRELUDIUM wykorzystuje przede wszystkim niskie rejestry, XIV PRELUDIUM - środki polifoniczne (kanon, inwersję, rak, diminucję), a XV PRELUDIUM - skomplikowaną metrorytmikę (na zasadzie "valeur ajoutée" Messiaena).
Krzysztof Meyer: "24 Preludia na fortepian". Krzysztof Meyer - fortepian. Proviva 1994 - ISPV 174 CD, ADD 69'02''.
Polskie Centrum Informacji Muzycznej Związek Kompozytorów Polskich styczeń 2002 | |