Niniejsza płyta poświęcona została twórczości polskiego muzykologa i publicysty, a także kompozytora, dyrygenta i pedagoga żyjącego na przełomie XIX i XX wieku - Henryka Opieńskiego (1870-1942). Pochodził z Krakowa, gdzie spędził też młodość i gdzie studiował kompozycję u Władysława Żeleńskiego. Następnie odbył kilka podróży do Paryża i Berlina w celu poszerzenia swojej wiedzy z tego zakresu (m.in. pod kierunkiem Ignacego Jana Paderewskiego i Vincenta d'Indy). Po pobycie w Lipsku, gdzie studiował muzykologię u samego Hugona Riemanna, zamieszkał na kilka lat w Warszawie, poświęcając się działalności publicystycznej (m.in. założył i redagował pierwsze polskie czasopismo muzykologiczne - "Kwartalnik Muzyczny"). Czas I wojny światowej spędził w Szwajcarii, a po wyzwoleniu osiedlił się w Poznaniu i z miastem tym związany był aż do śmierci. Poznański okres w życiu Opieńskiego wypełniła głównie działalność pedagogiczna - był twórcą i pierwszym rektorem Akademii Muzycznej w Poznaniu, uczelni, z którą związani są artyści prezentujący na niniejszej płycie utwory kompozytora - trzy kameralne oraz komplet 18 pieśni. Oprócz nich muzykolog-kompozytor pozostawił dorobek obejmujący także dwie opery, trzy poematy symfoniczne, utwory chóralne i kantatę.
Wybrane kompozycje pochodzą z różnych lat twórczości Opieńskiego, stanowiąc w ten sposób dobre wprowadzenie do zapoznania się z jego stylem kompozytorskim. We wcześniejszych utworach odnajdujemy cechy typowe jeszcze dla muzyki końca XIX wieku, z dominującym wśród polskich artystów nurtem narodowościowym - stąd liczne odwołania do rodzimego folkloru, a także czerpanie tekstów pieśni z poezji naszych czołowych poetów - Adama Mickiewicza, Kazimierza Przerwy-Tetmajera, Adama Asnyka. Późniejsze kompozycje czerpią inspiracje z szerszego kręgu - przede wszystkim francuskiego impresjonizmu w połączeniu z poezją Paula Verlaine'a.
- Henryk Opieński. Komplet pieśni, utwory kameralne. Henryk Opieński: "Berceuse op.1" na skrzypce i fortepian, "Krakowiak op. 7" na skrzypce i fortepian, "Pieśń majowa", "Kwiecień op. 3", "Łzy op. 5", "Gdy rozstania przyszła pora op. 8 no. 1", "Pieśń jesienna op. 8 no. 2", "Ukojenie op. 8 no. 3", "Tęsknota op. 8 no. 5", "Bielą się pola op. 8 no. 6", "Na tej ziemi op. 9 no. 1", "Triolet op. 9 no. 3", "Czasem", "Preludia op. 13" (cykl pieśni), "Thème varié op. 11" na fortepian. Maria Pawlaczyk sopran, Weronika Firlej-Kubasik fortepian, Anna Organiszczak fortepian, Mariusz Derewecki skrzypce. Acte Préalable 2004 - AP0075, DDD 63'56".
Autor: Anna Iwanicka-Nijakowska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, czerwiec 2006.