Poczet polskich chopinistów otwierała Halina Czerny-Stefańska, współlaureatka I nagrody Konkursu Chopinowskiego z 1949 roku. Nagrała dla Polskich Nagrań Preludia i Polonezy oraz "Koncert e-moll" z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Witolda Rowickiego. "II Koncert f-moll" przypadł do nagrania Reginie Smendziance, również laureatce tego samego Konkursu, która nagrała jeszcze Chopinowskie Walce. Konkurs z 1949 roku zaznaczył się w "Dziełach wszystkich" jeszcze dwojgiem laureatów: Władysław Kędra miał w nich nagrania trzech utworów z orkiestrą - wariacji "La ci darem la mano", które do tej pory pozostają jednym z najpiękniejszych wykonań tego trudnego dzieła, "Fantazji na tematy Polskie" i "Ronda à la krakowiak"; Barbara Hesse-Bukowska nagrała zaś między innymi "Allegro de concert", pozostałe wariacje, "Hexameron" i rzadko grane "Preludium As-Dur op.Posth."
Również laureaci innych Konkursów Chopinowskich mieli swój udział w fonograficznym wydaniu "Dzieł wszystkich Fryderyka Chopina". Mazurki nagrał dla Polskich Nagrań oczywiście legendarny zdobywca nagrody Polskiego Radia za wykonanie Mazurków właśnie na I Konkursie w 1927 roku - Henryk Sztompka. Jan Ekier, laureat III Konkursu w roku 1937, nagrał dwie Sonaty, Ballady, część Nokturnów i Barkarolę. Lidia Grychtołówna zaś, laureatka z roku 1955, dokonała między innymi nagrań Scherz oraz Impromptus. Jeśli do tych postaci dodamy jeszcze założyciela Konkursów Chopinowskich - Jerzego Żurawlewa (nagrał Fantazję f-moll") i wielkiego pedagoga Zbigniewa Drzewieckiego (Nokturny) oraz Bolesława Woytowicza (Etiudy) i Ludwika Stefańskiego (Polonezy i Ronda), to będziemy mieli niemal pełny przegląd pianistów polskich tamtych czasów.
W nagraniach utworów Chopina do edycji dzieł wszystkich brali udział nie tylko pianiści, bo wśród dzieł na fortepian solo wielkiego kompozytora znalazło się również kilka wspaniałych utworów na fortepian z innymi instrumentami oraz urocze pieśni. Kazimierz i Maria Wiłkomirscy nagrali "Sonatę wiolonczelową", Tadeusz Wroński, Aleksander Ciechański i Władysław Szpilman - "Trio fortepianowe", wreszcie Stefania Woytowicz i Andrzej Bachleda - Pieśni.
34 lata po zakończeniu nagrań serii "Dzieł wszystkich Fryderyka Chopina" na płytach długogrających, Polskie Nagrania wydały wersję kompaktową tej edycji, uzupełniając ją niezwykle cennymi nagraniami dokonanymi przez najwybitniejszych polskich pianistów pierwszej połowy XX wieku, których tradycje kontynuowali pianiści biorący udział w wielkim przedsięwzięciu Polskich Nagrań na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. Obok takich mistrzów fortepianu jak Paderewski, Józef Hofmann, Ignacy Friedman czy Artur Rubinstein znalazł się Witold Małcużyński, którego zabrakło wśród Czerny-Stefańskiej, Ekiera, Smendzianki, Sztompki i Kędry. Tutaj mamy Witolda Małcużyńskiego grającego "Etiudę E-dur op.10 nr 3" i "Mazurka C-dur op.24 nr 2". A łączy obie epoki Jerzy Żurawlew, który na płycie gigantów fortepianu ma swoje wykonanie ciekawej wersji "Walca Des-dur"opracowanego przez Aleksandra Michałowskiego.
Fryderyk Chopin: Dzieła wszystkie. Polskie Nagrania 1995 - PNCD 300-315 (20 CD). Reedycja "Dzieł wszystkich Fryderyka Chopina" nagranych na płyty długogrające w latach 1958-1961, uzupełniona nagraniami z płyt szybkoobrotowych, zrealizowanymi w latach 1910-1939.
Polskie Centrum Informacji Muzycznej Związek Kompozytorów Polskich listopad 2001 | |