Zamierzeniem kompozytora było stworzenie specyficznej atmosfery kolorystycznej oraz wykorzystanie technik i efektów typowych dla poszczególnych instrumentów.
Bogusław Schaeffer, Warszawa, 27 czerwca 2010, fot. Marek Dusza
Dorobek kompozytorski Bogusława Schaeffera jest ogromny i niezwykle różnorodny. Każdy jednak jego utwór nosi piętno oryginalności, a komentarze odautorskie - które kompozytor chętnie do ich wykonań dołącza - zawierają elementy prowokacji. Czyta się je zawsze z zainteresowaniem, jak choćby komentarz do Tria na flet, altówkę i gitarę (1995), zamieszczony w programie "Warszawskiej Jesieni" z 1999 roku. Grało wówczas "Trio Accento" w składzie: Alicja Ratusińska - flet, Barbara Wojciechowska-Voss - altówka i Wulfin Lieske - gitara.
"Kompozycja powstała cztery lata temu, w 1995 roku. Wszystko wskazuje na to, że utwór się nie zestarzał, co mnie bardzo cieszy. Moje kompozycje dzielą się na utwory eksperymentalne (do nich należą 'Experimenta' - nomen omen, 'Azione a due', 'Nonet' dla trzech oboistów grających - każdy - na trzech obojach jednocześnie i może około 20 innych utworów, które przyniosły mi wstyd, ale i szacunek, choć podobno eksperymentować nie wolno), na utwory lżejsze (tu należą takie kompozycje jak 'Kesukaan' czy 'Kwartet 2+2'), na utwory poważne (większość moich kompozycji od 'Tertium datur' przez 'Koncert jazzowy', 'Koncert B-A-C-H' na organy, skrzypce i orkiestrę, aż po 'Koncert na kwartet smyczkowy i orkiestrę' oraz 'Orchestral and Electronic Changes') i na utwory przyjemne, które miło się pisze, a które po prostu ładnie brzmią. Napisałem ponad 440 utworów i nie pamiętam z ilu części składa się 'Trio', bo nie mam przy sobie partytury. To, co mogę z pamięci o tym utworze napisać, zawrzeć mogę w kilku zdaniach. Nie jest to zwykła muzyka kameralna, jest to raczej fantazja na trzy wybrane instrumenty, moim zamierzeniem było stworzenie specyficznej atmosfery kolorystycznej i wykorzystanie technik i efektów typowych dla poszczególnych instrumentów. Wykonawcy grają z partytury i mają za zadanie dostosować się do prowadzącego instrumentu (może nim być każdy z trzech instrumentów). 'Trio' zamówione zostało przez 'Trio Accento' i nic dziwnego, że jemu też jest dedykowane."
Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, październik 2002.