Jak poinformował były przewodniczący rady programowej elbląskiej Galerii EL Lech Lechowicz, Kwiatkowski-Blum zmarł 11 sierpnia 2015 r. we wczesnych godzinach wieczornych w Huenfeld, a informację o tym przekazał syn artysty Marek Blum. Zmarły był wybitnym artystą i teoretykiem sztuki, twórcą Biennale Form Przestrzennych w Elblągu, założycielem Galerii EL i innych instytucji artystycznych, a także inicjatorem wielu wydarzeń artystycznych w Polsce i zagranicą.
Urodził się w 1930 r. w Ulnowie koło Prabut w dawnych Prusach Wschodnich. Po II wojnie jako autochton pozostał z braćmi w Elblągu. Zmienił wówczas nazwisko Juergen Blum na Gerard Kwiatkowski. W latach 50. ub. wieku był współzałożycielem i kierownikiem Klubu Młodej Inteligencji "Czerwona Oberża. W 1961 r. jako członek Związku Polskich Artystów Plastyków zwrócił się do władz miejskich Elbląga o przekazanie ruin kościoła podominikańskiego na Starym Mieście, gdzie stworzył pracownie i galerię sztuki. Galerią EL kierował do 1974 r., gdy wyjechał na stałe do Niemiec.
W latach 1965-1973 był inicjatorem i kuratorem pięciu edycji Biennale Form Przestrzennych, będących przeglądami sztuki poszukującej (neokonstruktywizm, konceptualizm, kino rozszerzone, performance). W latach 1972-73 współtworzył pierwszego w Europie Środkowo-Wschodniej artystycznego zine'a - pismo "Notatnik Robotnika Sztuki", który był miejscem wymiany idei artystycznych i prezentacji postaw twórczych.
W Niemczech realizował ideę "stacjonizmu" w sztuce, zakładając w różnych miejscach tzw. stacje sztuki (m.in. w klasztorze Cornberg i zamku Rittersheim). Od 1975 r. prowadził Wolną Akademię Sztuki w Huenfeld, a od 1990 r. Museum of Modern Art z międzynarodową kolekcją prac twórców o rodowodzie konstruktywistycznym. W 1993 r. założył Muzeum Artystów "Forum Sztuki Konkretnej" w Erfurcie oraz nieistniejące już Muzeum Sztuki Reduktywnej w Świeradowie-Zdroju. Jednym z jego ostatnich projektów była "Otwarta książka" - międzynarodowa kolekcja poezji wizualnej na ścianach budynków.
Kwiatkowski-Blum w pierwszym okresie twórczości malował kompozycje fakturowe, zbliżone do poetyki informel i malarstwa materii. W latach 60., ulegając wpływom konstruktywizmu, zaczął tworzyć metalowe formy geometryczne. Zbliżył się tym samym do postulatów redukcji formy i tworzenia konstelacji energii czasowych.
Przez wiele lat gromadził dzieła sztuki artystów współczesnych z całego świata, ponad 200 prac ze swojej kolekcji przekazał elbląskiej galerii. Był promotorem polskiej sztuki na świecie, laureatem wielu nagród i wyróżnień, w tym medalu "Zasłużony Kulturze Gloria Artis". W 2011 r. otrzymał tytuł honorowego obywatela Elbląga.
Źródło: PAP, oprac. kk, sierpień 2015