Festiwal rozpocznie się akordem muzycznym, lubelską edycję performatywnej instalacji muzycznej "Transcryptum" zaprezentuje Wojtek Blecharz. A spektaklem zamykającym Konfrontacje będzie polska premiera gwiazd światowego teatru Needcompany: "The Blind Poet", pokazanego po raz pierwszy w tym roku w maju w Kaaitheater w Brukseli. Ta jedna z najważniejszych grup teatralnych na świecie po raz pierwszy wystąpi w Lublinie. Ze swoim najnowszym spektaklem "Untitled" powróci z kolei na Konfrontacje Xavier le Roy, jeden z najwybitniejszych współczesnych choreografów.
W repertuarze także m.in. występ cenionej w Niemczech niezależnej grupy teatralnej andcompany&Co., która w Polsce pokażą swój wielokrotnie nagradzany spektakl "Black Bismarck" oraz wykład performatywny "Sounds Like War". Ze spektaklem "Pigmalion" wystąpi Wojtek Ziemilski, a Paweł Passini pokaże "Hideout/Kryjówka". Festiwalowymi goścmi będzie także m.in. Teatr Kana, Teatr Ósmego Dnia, Brzeski Teatr Dramatu.
Klauzula przyzwoitości?Artyści odpowiadają
Nieprzyzwoitym treściom w sztuce przyjrzą się artyści zaproszeni przez Joannę Krakowską do sekcji zatytułowanej "Klauzula przyzwoitości". Co to takiego?
"W 1990 roku National Endowment for the Arts (NEA) – amerykańska agencja rządowa założona w roku 1965 w celu wspierania sztuki i kultury – odmówiła czwórce artystów wypłacenia przyznanych wcześniej grantów pod pretekstem propagowania nieprzyzwoitych treści. Podstawą tej decyzji była przyjęta przez Kongres "klauzula przyzwoitości" zobowiązująca NEA do brania pod uwagę nie tylko względy artystyczne, lecz także obyczajowe. Za "nieprzyzwoite" w tym wypadku uznano to, co feministyczne i queerowe. Artyści, których dotacje cofnięto odwołali się od tej decyzji i wygrali proces w sądzie okręgowym, ale Sąd Najwyższy utrzymał klauzulę przyzwoitości w mocy. Sytuacja z 1990 roku miała dalekie konsekwencje dla amerykańskiej sztuki: od tego czasu, pod naciskiem Kongresu, NEA zrezygnowała z przyznawania dotacji indywidualnym twórcom." - wyjaśnia kuratorka
Jedna z bohaterek tej sprawy Holly Hughes będzie w Lublinie gościem Konfrontacji. Nowojorska performerka, profesor Uniwersytetu w Michigan, ikona amerykańskiego ruchu feministycznego i queerowego, pokaże performans "Clit Notes", który powstał w odpowiedzi na wydarzenia wokół NEA. Gościem specjalnym "Klauzuli przyzwoitości" będzie także Citizen Reno, kolektyw Split Britches i Penny Arcade, która pokaże grany przez długie lata na off-Broadway'u przebój "B!D!F!W!" .
Passini wystawi "Dziady"
A już 17 października 2015 na Konfontacjach odbędzie się polska premiera spektaklu "
Dziady. Twierdza Brześć", przygotowanego przez zespół netTheatre z aktorami Brzeskiego Akademickiego Teatru Dramy w interpretacji
Pawła Passiniego, reżysera, i Patrycji Dołowy, autorki scenariusza. "Dziady" Adama Mickiewicza to część wspólnej polsko-białoruskiej historii, w której tożsamość nie jest tym, co dane, ale tym, co konstruujemy. Gdzie naród jest złożonym organizmem, którego poszczególne części tworzą siatkę napięć, decydującą o tym, kim jesteśmy. Zdaniem twórców z netTheatre „Dziady” dają niezwykły sposób pracy z pamięcią, polegający na przywoływaniu zapomnianych, postrzeganych jako nieważne, nieobecnych w szerszej świadomości narracji, ujawnianiu niedopuszczanych do głosu historii. Na uroczystość dziadów wzywa się duchy przodków, by mogły załatwić swoje niedokończone sprawy i odejść w spokoju. Dla Pawła Passiniego i Patrycji Dołowy ten rodzaj pracy z pamięcią nie jest nowy. Ujawniane i opowiadane bez końca historie były kanwą ich głośnego spektaklu "Hideout/Kryjówka". Premiera spektaklu
"Dziady. Twierdza Brześć" odbyła się we wrześniu podczas dwudziestej edycji festiwalu "Biała Wieża", jednego z najważniejszych międzynarodowych festiwali teatralnych na Białorusi.