Muzykę do "Czasu kobiety" – prapremiera miała miejsce w Teatrze Starym w Lublinie – skomponowali Jopek wspólnie z Robertem Kubiszynem, który w przedstawieniu gra na kontrabasie. "Muzyka jest właściwie punktem zaczepienia, bo wiele struktur jest improwizowanych, co oznacza, że ten spektakl będzie żył" – zaznaczyła Jopek.
"Czas i kobiety są u mnie obecne w teatrze – mówi Leszek Mądzik. – Ja od początku się tym tematom – nieraz śladowo, nieraz mocniej, nieraz całkowicie – oddawałem. Ten spektakl także dotyka kobiety, bo wydaje mi się, że w wielu wizualnych i psychicznych stanach czas najbardziej na niej rejestruje swoje doświadczenia."
Podkreślił, że spektakl nie będzie anegdotą, ani ilustracją, ani opowiadaniem historii. "Chciałbym żebyśmy dotknęli tej tajemnicy różnych pór życia, ale w sposób bardzo emocjonalny, uczuciowy, nie tylko intelektualny" – dodał.
Widowisko z udziałem Anny Marii Jopek to dla Leszka Mądzika pierwsza tego typu praca teatralna. "To dla nas wyjątkowe doświadczenie. Już dawno marzyłem, aby Ania zaistniała w tej mojej przestrzeni, w tym moim kosmosie" – zaznaczył Mądzik.
Anna Maria Jopek stwierdziła, że od lat podziwia przedstawienia Leszka Mądzika, które ją fascynują i poruszają. Zwróciła się do Mądzika o pomoc i konsultacje w momencie, gdy "w swojej sztuce estradowej poczuła, że jest pod ścianą". Poszukiwała "wolności, prawdy i sacrum w swojej muzyce". "Leszek zaproponował, że moglibyśmy zrobić coś razem w jego estetyce, jego przestrzeni" – dodała.
Premiera przedstawienia stała się głównym punktem obchodów jubileuszu 45-lecia założonego przez Mądzika słynnego "teatru bez słów" – Sceny Plastycznej KUL. Obchody poprzedziła 26 września sesja naukowa na KUL na temat "Teatr obrazu".
Anna Maria Jopek podkreśliła, że udział w widowisku Mądzika to dla niej rzecz zupełnie nowa. "Gest i obecność, bycie częścią obrazu wymaga ode mnie spełnienia zadań, z którymi nigdy dotąd nie miałam styczności" – powiedziała.
Ze sceny nie pada ani jedno słowo. Jest to bowiem "gra przestrzeni, światła i dźwięku. Pracujemy na substancjach pierwszych. Emocje są wyrażane bezpośrednio przez dźwięk, rytm, symboliczną wizję plastyczną" – podkreśliła solistka.
Programu jubileuszu dopełniła wystawa fotografii i archiwaliów Sceny Plastycznej, pokaz przedstawienia zespołu pod tytułem "Lustro", jak również sesja panelowa "Obraz i dźwięk" z udziałem Jana A.P. Kaczmarka oraz Lecha Majewskiego. Pokazany został także film dokumentalny "Lustra Leszka Mądzika" w reżyserii Nataszy Ziółkowskiej-Kurczuk, przygotowany w lubelskim ośrodku TVP.
Leszek Mądzik (ur. w 1945 roku) –reżyser, scenograf, malarz, fotograf – jest uważany za jednego z najoryginalniejszych polskich twórców teatralnych. W 1966 roku rozpoczął studia z historii sztuki na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, a już rok później zaczęła się jego przygoda z teatrem. Początkowo był scenografem w Teatrze Akademickim, ale już w 1969 roku rozpoczął pracę nad własnym, autorskim teatrem – Sceną Plastyczną KUL. Pierwszy spektakl nowego teatru – "Ecce Homo" został wystawiony wiosną 1970 roku.
Spektakle Sceny Plastycznej KUL – określanej jako teatr obrazu – są pozbawione słów, tradycyjnego aktorstwa i fabuły, opierają się na scenografii, przestrzeni, grze świateł, ciszy i dźwięków. W swojej twórczości artysta drąży tematykę sacrum, śmierci, erotyki, przemijania. Krytycy teatralni w Polsce i za granicą nazywają teatr Mądzika teatrem filozoficznego egzystencjalizmu.
W dorobku Sceny Plastycznej KUL jest ponad dwadzieścia przedstawień. Wiele w nich pokazywane było na różnych festiwalach w kraju i na świecie, gdzie spotykały się uznaniem i zdobywały nagrody. Najsłynniejsze przedstawienia Leszka Mądzika to między innymi "Zielnik", "Wilgoć", "Wrota", "Wędrowne", "Tchnienie", "Kir".
Mądzik jest też autorem wielu scenografii do spektakli w teatrach Polski, Francji, Niemiec. Jest też twórcą plakatów między innymi do festiwali teatralnych. W Teatrze Wielkim w Poznaniu wyreżyserował i przygotował scenografię opery "Rycerskość wieśniacza" Pietra Mascagniego na podstawie opowiadania Giovanniego Vergi. W Lublinie założył Galerię Sztuki Sceny Plastycznej KUL, gdzie prezentowana jest twórczość wybitnych współczesnych artystów.
Za swoją działalność artystyczną Mądzik otrzymał wiele nagród i wyróżnień. W grudniu minionego roku został odznaczony medalem Pro Ecclesia et Pontifice – Dla Kościoła i Papieża, przyznanym przez papieża Franciszka. Medal ten – ustanowiony w 1888 roku przez papieża Leona XIII – to jedno z najwyższych odznaczeń, jakie papież może przyznać osobom świeckim.
Źródło: PAP, opracował JRK