„Ten projekt wzbogaca miasto i życie w tym mieście. Odnosi się do miejsca o trzech historiach – historii sprzed II wojny światowej, historii wojennych zniszczeń oraz powojennego zagospodarowania, które pozostawiło dużą lukę w samym środku miasta. (…) Jest to projekt, który odnosi się do przeszłości w sposób optymistyczny, poetycki i pełen wyobraźni” - tak jury konkursu o tytuł najlepszego budynku na świecie (World Building of the Year 2016) uzasadniło przyznanie go szczecińskiemu Centrum Dialogu Przełomy, które zaprojektował Robert Konieczny ze swoim zespołem pracowni KWK Promes.
Nagroda World Building of the Year przyznawana jest co roku podczas World Architecture Festival, organizowanej od 2008 roku międzynarodowej imprezy, mającej na celu popularyzację wiedzy o architekturze i promowanie najlepszych projektów z całego świata. Tegoroczna edycja festiwalu trwała od 16 do 18 listopada w Berlinie. Impreza co roku przyciąga grono ekspertów, badaczy, kuratorów, krytyków i samych architektów, którzy prezentują swoje wizje oraz debatują nad przyszłością architektury. Jednym z najważniejszych elementów bogatego programu WAF są nagrody architektoniczne. Poza nagrodą główną, dla najlepszego obiektu, zbudowanego w ostatnim roku na świecie wyróżnienia otrzymują także realizacje architektoniczne oceniane w swoich kategoriach tematycznych (jest ich 17 – to m.in. obiekty sportowe, domy jednorodzinne, osiedla, gmachy użyteczności publicznej itd.). W tym roku na krótką listę obiektów bezpośrednio poddanych pod ocenę jury trafiły 343 budowle z 68 krajów. W tym aż dziewięć budynków z Polski.
Regułą World Architecture Festival jest, że nagrody wręczane są każdego z trzech dni trwania festiwalu – kolejno ogłaszani są laureaci w poszczególnych kategoriach. Polska architektura odniosła sukces od razu pierwszego dnia trwania imprezy – szczecińskie Centrum Dialogu Przełomy, filia Muzeum Narodowego w Szczecinie, zaprojektowana przez Roberta Koniecznego i jego pracownię KWK Promes zostało laureatem w kategorii „Kultura”. Śląski architekt zachodniopomorską realizacją pokonał siedemnastu konkurentów z całego świata. Poziom w tej kategorii był bardzo wysoki, a nominowane budynki reprezentowały bardzo różne pomysły na architekturę: pojawił się eteryczny, bajkowy gmach z drewna (Romsdal Folk Museum, zbudowane w norweskim Molde wg projektu biura Reiulf Ramstad Architects), monumentalny obiekt z betonu (Mu Xin Art Museum z Wuzhen w Chinach, projekt OLI Architecture), parafrazujący formy ludowe (Miyahata Jomon Museum, Fukushima, Japonia, proj. Furuichi and Associates) czy niezwykły gmach o falujących, lustrzanych elewacjach (Len Lye Centre, New Plymouth Taranaki, Nowa Zelandia, proj. Patterson Associates). Wśród obiektów kultury poza szczecińskim muzeum nominowane było także Muzeum Śląskie w Katowicach (proj. Riegler Riewe Architekten) oraz Centrum Kulturalno – Kongresowe Jordanki w Toruniu (proj. Menis Arquitectos). Robert Konieczny pokonał nawet samą Zahę Hadid – nominację otrzymało zaprojektowane w jej biurze Messner Mountain Museum Corones, zbudowane na szczycie góry w Plan de Corones we włoskich Dolomitach.
Ale na tym nie koniec – najlepszy obiekt kultury na świecie trzeciego dnia World Architecture Festival został uznany także najlepszym budynkiem - World Building of the Year 2016. Spośród 343 budowli z całego świata międzynarodowe jury WAF postanowiło nagrodzić Centrum Dialogu Przełomy jako wyjątkowe połączenie miejskiej topografii z muzeum. „Schodząc pod ziemię zgłębiamy pamięć i historię tego miasta, natomiast wychodząc na powierzchnię, publiczne oblicze budynku. Jego pofałdowany dach można interpretować i wykorzystywać na wiele różnych sposobów” - napisali jurorzy.
Centrum Dialogu Przełomy w Szczecinie oddane do użytku pod koniec 2015 roku zdążyło już zdobyć sporo nagród, w tym niezwykle prestiżową dla najlepszej przestrzeni publicznej Europy (European Prize for Urban Public Space 2016). To chyba jedyny budynek w Polsce, który z równym powodzeniem może zdobywać nagrody zarówno w konkurach architektonicznych, jak i dotyczących przestrzeni publicznej. Wszystko za sprawą pomysłu Roberta Koniecznego, aby gmach ukryć pod ziemią i nakryć lekko unoszącą się posadzką publicznego placu. Ten szeroko komentowany gmach ma wyjątkową sąsiadkę – znajduje się tuż obok gmachu Filharmonii Szczecińskiej, dziś chyba najbardziej znanego na świecie polskiego budynku, nagrodzonego w 2015 roku tytułem najlepszego budynku w Europie (Mies van der Rohe Award). Oba budynki, choć powstałe w innym czasie i zaprojektowane przez architektów różnych narodowości, tworzą wspólnie wyjątkową całość, przynoszącą miastu wiele rozgłosu i pokazującą, jak dobrze współgrać mogą współczesne budynki zarówno ze sobą, jak i z otaczającą je miejską zabudową.