Data rozpoczęcia i zakończenia
-
Podsumowanie
Znamy wyniki konkursu na opracowanie kuratorskiego projektu instalacji, która zostanie zaprezentowana w pawilonie polskim podczas London Design Biennale w dniach 5-29 czerwca 2025 roku. Komisja Konkursowa wybrała pracę "Zapis czekania" zespołu Jakuba Gawkowskiego, Moniki Rosińskiej i Macieja Siudy.
Zawartość
Do konkursu wpłynęło 17 zgłoszeń, które zostały poddane pod obrady kapituły w składzie: Olga Wysocka, dyrektorka Instytutu Adama Mickiewicza i przewodnicząca komisji; Victoria Broackes, dyrektorka London Design Biennale; Ivan Blasi, kurator nagrody im. Miesa van der Rohe; Anja Radović, dyrektorka programowa Biennale Designu w Lublanie; Iwo Zmyślony, antropolog designu i wykładowca; Aleksandra Kędziorek, historyczka sztuki, kuratorka i redaktorka; oraz Barbara Krzeska ekspertka i kierowniczka w Instytucie Adma Mickiewicza.
Text
Polskę na London Design Biennale będzie reprezentować praca "Zapis czekania", przedstawiająca tworzenie ornamentów snycerskich – jedno z najstarszych rzemiosł artystycznych – które uczy cierpliwości i pochłania wiele czasu. To koncepcja, która idealnie wpisuje się w temat przewodni London Design Biennale 2025 "Surface Reflections" i odpowiada na globalne pytanie, jak czekanie wpływa na współczesność.
Autor cytatu
– podkreśla Olga Wysocka, dyrektorka Instytutu Adama Mickiewicza i przewodnicząca Komisji Konkursowej.
London Design Biennale popularyzuje międzynarodową współpracę i globalną rolę designu poprzez wystawy i instalacje, które nawiązują do uniwersalnych tematów i problemów na całym świecie. Temat przyszłorocznego biennale, "Surface Reflections", to poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, jak osobiste historie wpływają na samych twórców i ich projekty artystyczne. Instytut Adama Mickiewicza po raz piąty weźmie udział w tym wydarzeniu.
Text
W zabieganym świecie, gdzie wolny czas jest luksusem, na który mogą pozwolić sobie tylko nieliczni, praca zespołu kuratora Jakuba Gawkowskiego, badaczki Moniki Rosińskiej i projektanta Macieja Siudy w pewnym sensie wskazuje nam kierunek, którym należy podążać. Jednocześnie twórcy zwracają uwagę na fascynujący i mało znany aspekt historyczny języka ornamentu. Dekoracja, motywy, oryginalne formy i wzory wpisują się w kontekst regionu czy kraju, ale są wyróżnikiem na arenie międzynarodowej i inspiracją dla innych artystów czy rzemieślników na całym świecie.
Autor cytatu
– dodaje Olga Wysocka.