Od lutego do maja 2015 roku ta największa dotychczas wystawa polskiej sztuki za granicą była pokazywana w Chińskim Muzeum Narodowym w Pekinie. Zaprezentowano na niej blisko 250 obiektów – rzeźbiarskich, malarskich, ale też przedmiotów rzemiosła artystycznego, broni, medali i plakatów.
Scenariusz prezentacji arcydzieł sztuki polskiej został przygotowany przez profesor Marię Poprzęcką – tak, by odpowiadał "naszym potrzebom reprezentacji sztuki polskiej, jakie chcielibyśmy wypełnić, podróżując z naszymi dziełami po świecie, jak i oczekiwaniom strony chińskiej. Chcemy pokazać to co mamy najlepszego, ale w taki sposób, aby dla publiczności chińskiej kody przekazu były czytelne" – mówiła na konferencji prasowej minister kultury Małgorzata Omilanowska.
"Wybór obiektów na wystawę podyktowany był z jednej strony ich charakterem typowym dla sztuki polskiej, z drugiej ich artystyczną klasą. Staramy się pokazać swoiste cechy sztuki polskiej, jaką jest doniosła rola malarstwa historycznego w wieku XIX. Z drugiej strony, próbujemy przybliżyć ją chińskiemu widzowi, wskazując na pewne bliskości, których świadectwem mogą być wpływy orientalne, typowe dla czasów sarmatyzmu" – wyjaśniła prof. Maria Poprzęcka.
Na początku czerwca 2015 roku wystawa "Skarby z kraju Chopina. Sztuka polska XV-XX wieku" trafiła do Seulu, gdzie została zaprezentowana pod nowym tytułem "Sztuka polska: Niezłomny duch". Publiczność koreańska miała możliwość obejrzenia jej w Muzeum Narodowym Korei, sztandarowym muzeum historii i sztuki w Korei Południowej.
Dodatkowym atutem wystawy w Seulu było kilka dodatkowych eksponatów, zamówionych przez Muzeum Narodowe w Korei związanych z Fryderykiem Chopinem czy Mikołajem Kopernikiem, m.in odlew dłoni Chopina czy dzieło Mikołaja Kopernika "O obrotach ciał niebieskich" (De revolutionibus orbium coelestium) z 1543 roku.
"Sztukę polską pokazujemy chronologicznie: od XV wieku – późnego średniowiecza aż prawie do końca XX wieku – powiedziała PAP koordynatorka wystawy Iwona Danielewicz z Muzeum Narodowego w Warszawie. – Przedstawiamy średniowieczne ołtarze, Piękne Madonny, rzeźby świętych, portrety – cały splendor kultury staropolskiej. Mocno wyeksponowany jest też czas sarmatyzmu; są to portrety polskiej szlachty, portrety trumienne, zbroje rycerskie, skrzydła husarskie, siodła, kontusze, pasy słuckie, kielichy, kufle".
Na wystawie znalazła się także tzw. rolka sztokholmska, czyli malowany akwarelą 16-metrowy zwój przedstawiający orszak ślubny króla Zygmunta III, jak również okazały obraz Jana Matejki "Stefan Batory pod Pskowem". Poza tym ukazano sztukę w czasach utraty niepodległości i jej znaczenie dla przetrwania świadomości narodowej w czasach niewoli.