"Pedagogiki przestrzenne: performatywne uczenie się i edukacyjny nomadyzm" to konferencja poświęcona przestrzeniom w edukacji artystycznej i architektoniczej. Jednym z jej tematów jest dydaktyka wizjonerskiego architekta Oskara Hansena.
Oskar Hansen był wybitnym architektem, artystą, teoretykiem i pedagogiem, związanym z Team 10 i warszawską Akademią Sztuk Pięknych. Jego teoria Formy Otwartej negowała hierarchię między architektem i użytkownikiem oraz postulowała traktowanie architektury jako ramy dla życia, otwartej na zmiany i indywidualną ekspresję użytkownika. Teoria, której Hansen uczył w Warszawie, a jego uczeń, Svein Hatløy, w Bergen, stała się inspirującym punktem odniesienia dla kilku pokoleń polskich artystów i norweskich architektów.
Konferencja "Pedagogiki przestrzenne: performatywne uczenie się i edukacyjny nomadyzm", zorganizowana przez galerię Index w Sztokholmie i będąca kontynuacją projektu badającego dydaktykę Hansena, analizuje pojęcie przestrzeni w kontekście eksperymentalnej edukacji artystycznej i architektonicznej. Rozumiejąc przestrzeń zarówno jako środowisko uczenia się, jak i narzędzie nauczania, organizatorzy konferencji przywołują powojenne i współczesne przykłady praktyk edukacyjnych, które kwestionują i przekształcają dotychczasowe metody edukacji architektonicznej i artystycznej.
"Praktyki te, wywodzące się z różnych kontekstów i czasów, podzielają zainteresowanie przestrzenią jako narzędziem stymulującym zmiany – wykorzystują ją do testowania granic między dyscyplinami, jak w grach plenerowych Hansena czy performatywnych warsztatach Anny i Lawrence’a Halprinów; lub poprzez jej przekształcenie próbują wpływać na procesy dydaktyczne, jak niezrealizowanym przez Hansena projekcie adaptacji siedziby warszawskiej ASP do celów dydaktyki Formy Otwartej. Przestrzeń może zostać wykorzystana jako miejsce urzeczywistnienia innowacyjnych koncepcji edukacyjnych, jak w Ciudad Abierta (Otwartym Mieście), mikroutopii zbudowanej wspólnie przez studentów i kadrę Wydziału Architektury Katolickiego Uniwersytetu w Valparaiso, lub stać się narzędziem oswobodzenia edukacji z więzów instytucjonalnych, jak w nomadycznych praktykach edukacyjnych Buckminstera Fullera czy współczesnych oddolnie organizowanych akademiach, dla których brak powiązania z konkretnym miejscem staje się sposobem na ucieczkę od neoliberalnej logiki rynkowo zorientowanej edukacji" – piszą organizatorzy konferencji.
W trakcie konferencji wystąpią m.in: Eva Diaz, Mark Wasiuta, Oscar Andrade Castro, Anna Molska, Tor Lindstand, Jens Evaldsson, Sam Thorne, Kuba Szreder, Alberto Iacovoni, Peter Lang, Magnus Ericsson, Alina Serban, Florian Zeyfang. Ponadto odbędą się prezentacje z warsztatów dla studentów zorganizowanych we współpracy z Kungliga Konsthögskolan i Konstfack w Sztokholmie oraz Det Jyske Kunstakademi w Aarhus.
Konferencja zrealizowana we współpracy z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie przy wsparciu Instytutu Polskiego w Sztokholmie w ramach polskiej prezydencji w Radzie Państw Morza Bałtyckiego.
Projekt wspierany jest przez Culture.pl. Konferencja realizowana we współpracy z Aleksandrą Kędziorek z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie przy wsparciu Instytutu Polskiego w Sztokholmie.
Pełny program konferencji
Konferencja "Pedagogiki przestrzenne: performatywne uczenie się i edukacyjny nomadyzm "
25-26 lutego 2016
Index – The Swedish Contemporary Art Foundation, Sztokholm
Źródła: artmuseum.pl, mat. organizatorów, 22.02.2016