fot. galeriadira.cz
Na praskiej ulicy można w lutym słuchać prac Zeniala i Emitera. Galeria Díra to nietypowe miejsce poświęcone sztuce dźwiękowej – umieszczone w ścianie kamienicy wejście na słuchawkę.
''Zabierz swoje słuchawki. Przyjdź na Školską 28. Podłącz się do galerii. Słuchaj!'' - zachęcają kuratorzy galerii. Díra (The Hole Gallery) powstała w 2012 roku przy współpracy ze znajdującą się nieopodal galerią Školska 28, inspiracją do jej powstania była instalacja polskiego artysty – Krzysztofa Topolskiego, znanego pod pseudonimem Arszyn. Była to instalacja 'The 'Hole'', która podobnie jak galeria była złożona z wejścia na słuchawki "mały jack. Pierwszą instalacją wystawioną w galerii była ''Woda'', również autorstwa Arszyna, składająca się z dźwiękowych zapisów nagranych w Gdańsku odgłosów fal i spadających strumieni.
Od siódmego lutego do pierwszego marca w Dírze można słuchać dwóch kompozycji polskich twórców – Łukasza Szałankiewicza (Zenial) i Marcina Dymitera (Emiter). Zenial prezentuje utwór ''Chimera'', przygotowany w 2012 roku podczas rezydencji muzyka w sztokholmskim Elektronmusikstudion (EMS Studio). EMS powstało w 1964 roku, jest głównym ośrodkiem szwedzkiej muzyki elektroakustycznej i sztuki dźwiękowej – polskim odpowiednikiem EMS było powstałe w 1957 roku Studio Eksperymentalne Polskiego Radia.
„Chimera'' swoim klimatem przywołuje utwory, które powstawały dziesiątki lat temu w radiowych studiach, ale nie ma tu mowy o muzyce ''retro''. Spod warstwy elektronicznych, regularnie pulsujących dźwięków wyłaniają się zniekształcone głosy, przypominające zbyt szybko odtworzone nagranie z płyty winylowej. Słyszymy też nagrania terenowe śpiewających ptaków, ciepłe dźwięki odgłosów natury mieszają się z nieprzyjemnymi trzaskami. Kompozycja nazywa się ''Chimera'' i jak na chimerę przystało złożona jest z wielu elementów. Jest to jeden z utworów, które pojawią się na planowanej na ten rok płycie winylowej Zeniala.
Marcin Dymiter zaprezentuje utwór ''Soundtrack for Imaginary Space'', która zapowiada płytę ''Soundtracks''. ''Głównym motywem jest obserwacja terenu, studium pejzażu. W pracy Soundtrack..." to dźwięk stanowi budulec i kreuje przestrzeń. - Powstaje, taką mam nadzieję, wyimaginowany krajobraz dla przestrzeni inspirowanej samym dźwiękiem - opowiada twórca. Słuchając "Soundtrack..." możemy odnieść wrażenie spaceru dźwiękowego - z przyjemnych, nieinwazyjnych szumów przechodzimy do bardziej zmasowanego hałasu, w którym już nie czujemy się bezpiecznie.
Łukasz Szałankiewicz (Zenial) jest historykiem, muzykiem, członkiem Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. Jego prace były prezentowane między innymi na krakowskich festiwalach Unsound i Audioart, praskim Industrial Festival, festiwalu Slunceluna w Trigradzie i w wielu galeriach na całym świecie. W zeszłym roku na festiwalu Sound Exchange w Cheimnitz reinterpretował utwór Bogusława Schaeffera.
Marcin Dymiter jest muzykiem, kuratorem i producentem. Tworzy muzykę elektroniczną, improwizowaną, jest autorem instalacji dźwiękowych, muzyki do filmów, spektakli i przestrzeni publicznych. Współpracował z Anną Baumgart, Joanną Rajkowską, Marcinem Świetlickim i Danielem Odiją, z którym tworzy literacko-muzyczną formację Linie Północne oraz projekt Słuchaj uchem - cykl słuchowisk na żywo. Jest finalistą Netmage International Multimedia Festival w Bolonii, stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011) i Fundacji Wyszehradzkiej (2012).