Zdjęcie z ubiegłorocznych targów, fot. materiały prasowe
Targi Wiedzy Graficznej to jedyny w Polsce trzydniowy festiwal dizajnu graficznego.
Targi integrują wiedzę teoretyczną i specjalistyczne porady branżowe, najświeższe tendencje i historię polskiej grafiki użytkowej, profesjonalne case studies, self-publishing oraz warsztaty druku vintage, occupy design i projektowanie dla biznesu. Gośmi targów będą twórcy wszystkich dziedzin projektowania graficznego, od typografii poprzez plakaty, ilustracje, opakowania, branding, projektowanie prasy, kończąc na wizualizacji i mappingu.
Na całość wydarzenia złoży się około 150 konsultacji indywidualnych, 40 prezentacji i wykładów, cztery dyskusje tematyczne, cztery warsztaty oraz całodniowa konferencja, poświęcona kondycji dizajnu w szerokim społecznym i ekonomicznym kontekście, a także Bring Your Own Beamer - efemeryczna wystawa projekcji multimedialnych i wieczorne AVterparty.
Konsultacje
Konsultacje indywidualne skierowane są do młodych i początkujących dizajnerów. Kilkudziesięciu projektantów reprezentujących wszelkie dziedziny designu udzieli około 150 indywidualnych konsultacji. Spotkania tsa okazją wymiany wiedzy w trakcie bezpośredniej, osobistej rozmowy z najlepszymi projektantami plakatów, wydawnictw, gazet, stron internetowych, autorami ilustracji, animacji i graffiti czy specjalistami drukarstwa i zarządzania kolorem. Udział w konsultacjach można zgłosić rezerwując dzień i godzinę u danego twórcy za pomocą formularza umieszczonego na stronie targów.
Wykłady
Częścią imprezy będzie seria wykładów prezentujących najciekawszych twórców polskiego dizajnu, pochodzących z różnorodnych specjalizacji i dziedzin projektowania. Prezentacje pogrupowano według dyscyplin w ramach danego dnia. W piątek prezentacje będą poświęcone projektowaniu wydawnictw oraz komunikacji w przestrzeni i architekturze. W sobotę tematem będzie głównie projektowanie interaktywne, do internetu i motion design. W niedzielę odbędą się wykłady o projektowaniu krojów pism, typografii oraz set znakomitych ilustratorów.
W tej edycji wydarzenia po raz pierwszy do serii wykładów zaproszeni zostali twórcy międzynarodowi: z Austrii (Erwin Bauer), Szwecji (Sara Kaaman/Studio SM) i Stanów Zjednoczonych (Andree Kahlmorgan). Dizajnerzy i krytycy z różnych stron świata wystąpią również w konferencji projektowej, w dyskusjach, a także udzielą konsultacji.
Debaty
Podczas Targów Wiedzy Graficznej 2012 odbędzie się seria moderowanych debat i dyskusji, poświęconych różnorodnym tematom środowiskowym i branżowym. Będą one dotyczyły dobrych praktyk w tworzeniu konkursów projektowych, modeli działalności zawodowej dizajnera, ale też możliwości realnego wpływu społecznego i politycznego projektantów, przyszłości projektowania prasy. Będzie także mowa o potrzebie organizowania międzynarodowych festiwali dizajnu i ich różnorodnych formułach.
W ramach targów zaplanowano:
- warsztat typogeneratywny, na granicy liternictwa, programowania i form nowomediowych;
- dwudniowy warsztat self-publishingowy, podczas którego najlepszy w tych kwestiach zespół 3A i Papierów.org poprowadzi uczestników ku stworzeniu własnych publikacji;
- warsztat 'druku vintage', czyli tradycyjnych i niszowych technik drukarskich i introligatorskich, prowadzony przez zapatrzony w PRL kolektyw Fajne Chłopaki.
Konferencja
Międzynarodowa konferencja pod tytułem "Czy naprawdę potrzebujemy dobrego dizajnu?" wprowadzi krytyczną refleksję nad współczesną kondycją dizajnu w szerokim społecznym i ekonomicznym kontekście. Konferencja podda refleksji zagrożenia płynące z hegemonii profesjonalnego myślenia projektowego oraz możliwe alternatywy: dizajn amatorski, poor design, czy antydizajn. Wprowadzi ona także refleksję o dizajnie uprawianą z krytycznych perspektyw, m.in. feminizmu. Na pytanie postawione przez kuratorkę Agatę Szydłowską spróbują odpowiedzieć światowej sławy krytycy i historycy dizajnu z Wielkiej Brytanii: Rick Poynor i Guy Julier, enfant terrible świata projektowego, Holender Bas van Beek, Birgit S. Bauer, redaktorka niemieckiej platformy "designkritik" oraz typografka i filozofka z Austrii, Susanne Dechant. O dizajnie zaangażowanym politycznie, w kontekście ruchu Occupy, opowie twórca gazety "Occupied Times" Tzortzis Rallis.
Targom będzie towarzyszyć Bring Your Own Beamer.
W wydarzeniu weźmie około 100 uznanych projektantów i krytyków dizajnu z Polski oraz z zagranicy. Będą to między innymi: Agata Nowicka "Endo", Agata Nowotny, Andrée Kahlmorgan, Bas van Beek, Birgit S. Bauer, Dominik Cymer, Joanna Erbel, Boryana Zafirova, Edgar Bąk, Erwin Bauer, Guy Julier, Honza Zamojski, agencja Cookie, Olka Osadzińska, Grzegorz Laszuk, Marek Piekarski, Piotr Socha, Jacek Utko, Jakub Stępień "Hakobo", Jerzy Skakun i Joanna Górska, Paweł Przybył "Siedemzero", Robert Chwałowski, Nina Beckmann (Kolla! Poster), Piotr Rypson, Kuba Sowiński, Richard van der Laken (What Design Can Do), Rick Poynor, Marian Misiak, Sara Kaaman & Martin Falck, studio Huncwot, Hipopotam Studio, Susanne Dechant, Tzortzis Rallis ("Occupied Times"), Tymek Jezierski, Zbiok i wielu innych
Na wykłady, dyskusje oraz konferencja - wstęp wolny; konsultacje i warsztaty - obowiązują zapisy oraz opłata 20 zł/konsultacja lub warsztat.
Więcej informacji oraz zapisy na konsultacje i wasztaty na stronie:
www.twg2012.pl
Targi Wiedzy Graficznej 2012
- organizator: Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej
- termin: 26-28 października 2012 (piątek-niedziela)
- miejsce: 1500 m2 do wynajęcia, ul. Solec 18, Warszawa
- pomysłodawca i kurator projektu: Rene Wawrzkiewicz
- kuratorka konferencji: Agata Szydłowska
- koordynatorka: Anna Banaś
- współpraca: Julia Missala
- BYOB: Weronika Lewandowska, Konrad Zduniak
Partnerzy:
- Austriackie Forum Kultury,
- Ambasada Królestwa Niderlandów,
- Ambasada Szwecji,
- British Council, Epson,
- Instytut Adama Mickiewicza,
- Instytut Goethego,
- Arctic Paper, 1500 m2, sto900
Partnerzy medialni:
- Program 2 Polskiego Radia,
- TVP Kultura,
- TVP 2,
- Monitor Magazine,
- Aktivist,
- Exklusiv,
- Futu.pl.
Projekt jest realizowany dzięki dofinansowaniu ze środków Urzędu M. St. Warszawy oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.