Druga seria fotografii ukazuje warszawski odcinek Wisły jako miejsce odległe, nieco egzotyczne, bardziej niepokojące niż piękne. Dla niektórych stanowi ono cichą przystań, przestrzeń wręcz magiczną, dla innych jest pobojowiskiem czy strefą dla osób społecznie wykluczonych. Fotografowie kolektywu doskonale uchwycili tę ambiwalencję, tworząc z jednej strony dokument subtelny, z drugiej – przenikliwy, drażniący. Metaforyczne ujęcie rzeki pozostawia odbiorcę sam na sam z obrazem, inspiruje go, skłania do refleksji i interpretacji wybiegającej poza czas i miejsce.
Ekspozycja, której kuratorem jest Michał Łuczak, na festiwalu została pozbawiona kontekstu geograficznego, jednak nie straciła socjologicznego i politycznego wydźwięku. Wręcz przeciwnie – wzbogacona fotografiami absolwentów programu mentorskiego Sputnik Photos, zyskała ponadczasowy wymiar.
Międzynarodowy Festiwal Fotografii FORMAT jest jednym z czołowych brytyjskich biennale poświęconych współczesnej fotografii i mediów z nią związanych. W jego ramach organizowane są wystawy, warsztaty, przeglądy portfolio, konferencje. Od 2004 roku odbyło się sześć edycji festiwalu, w których polscy artyści (m.in. Filip Ćwik, Dariusz Fortas, Paweł Fabjański) zaznaczyli swoją obecność. Prezentowane w brytyjskim Derby zdjęcia – od dokumentów, przez reportaże, po prace koncepcyjne – wykonane przez i wybitnych, i tych mniej znanych fotografów z całego globu, oscylują wokół tematu "Dowodów". Organizatorzy przekonują, że każdy nieruchomy obraz jest świadectwem istnienia czy to przedmiotu, miejsca, czy człowieka, a interdyscyplinarność Formatu pozwala wydobyć sens złożonego świata.
Źródło: sputnikphotos.com, formatfestival.com, culture.pl; oprac. AW