Collegium Musicum Uniwersytetu Warszawskiego w ramach sezonu jubileuszowego swojego 10-lecia zaprasza na "Requiem - Koncert Pamięci - w dniu 12 kwietnia 2006 roku o godz. 19:30 w Kościele Wszystkich Świętych w Warszawie (Pl. Grzybowski).
W programie znajdą się dwie kompozycje: Lamentationes Ieremiae prophetae Jacobusa Gallusa (1550-1591) i - wykonywane po raz pierwszy w Polsce - Requiem Szymona Kurana (1955-2005). Wystąpią soliści: Urszula Borzym - głos dziewczęcy solo, Marek Wroński - skrzypce solo, Tomasz Kania - gitara elektryczna, Urszula Janik - flet poprzeczny i Barbara Skoczyńska, Krzysztof Jedlewski - instrumenty perkusyjne i dwa chóry: kameralny COLLEGIUM MUSICUM Uniwersytetu Warszawskiego (przygotowanie: Andrzej Borzym, Iwona Januszkiewicz-Rębowska) i chłopięco-męski GREGORIANUM (przygotowanie: Berenika Jozajtis, Leszek Kubiak) oraz Orkiestra Państwowej Szkoły Muzycznej II st. nr 3 w Warszawie im. Grażyny Bacewicz pod dyrekcją Andrzeja Borzyma.
"Koncert Pamięci", związany datą z pełnym duchowości okresem Wielkiego Tygodnia, poświęcony jest Tym, Którzy Odeszli - pamięci o Nich i nadziei na ponowne spotkanie. Nie jest przypadkiem, że data koncertu jest bliska pierwszej rocznicy śmierci Ojca Świętego Jana Pawła II. Dla organizatorów koncertu ważna jest też pamięć Szymona Kurana, który miał być uczestnikiem polskiej premiery Requiem swojego autorstwa, lecz zmarł tragicznie w Reykjaviku w sierpniu 2005 roku. W programie "Koncertu Pamięci" znalazły się utwory dwóch różnych epok i stylów, jednak bardzo bliskie w charakterze i nastroju.
Koncert będzie dotowany przez Ministerstwo Edukacji, Nauki i Kultury Republiki Islandii.
Jacobus (Jacob) Gallus (także Handl, Handelius, Händl, oryginalnie Petelin) urodził się w 1550 w Ribnicy (obecna Słowenia), zmarł w 1591 w Pradze. Przeznaczony do zawodu muzyka, kształcił się w klasztorze cysterskim w Stičnej (Kraina, obecnie Chorwacja), być może także w Trieście (Włochy), od 1568 związany był z klasztorną kapelą w Melk (Dolna Austria), skąd odbywał liczne podróże do Czech, Moraw i na Śląsk (m.in. dłuższy pobyt we Wrocławiu). W latach 1579-85 kierował chórem biskupim w Ołomuńcu (Morawy), a od 1585 piastował stanowisko kantora w nieistniejącym już kościele św. Jana (Na Zabrádli) w Pradze. Mimo przedwczesnej śmierci pozostawił po sobie szesnaście 4-8 głosowych mszy, 3 pasje, 374 motety - w tym cykl Lamentacji Jeremiasza - oraz zbiór utworów świeckich Moralia do tekstów najznakomitszych renesansowych poetów. Wypracował własny styl, przełamując zarówno wpływy włoskie, jak i dominujące w tym czasie kanony sztuki kompozytorskiej rodem z Niderlandów, otwierając perspektywy dla kompozytorów baroku poprzez zróżnicowane brzmienie i wykorzystanie nowych środków harmonicznych. Pozostając w ścisłych kontaktach z jezuitami Gallus był jednym z najwybitniejszych kompozytorów ruchu kontrreformacyjnego.
Lamentacje Jeremiasza (Treny), do tekstów z Księgi Jeremiasza, od średniowiecza stanowiły element liturgii Triduum Paschalnego, obok nowotestamentowych Pasji stały się podstawą wielu XVI-wiecznych kompozycji. Lamentacje Gallusa, choć mniej znane niż podobne utwory di Lasso, Palestriny czy Tallisa, wpisują się w bogatą renesansową tradycję.
Szymon Kuran, skrzypek i kompozytor, urodził się w 1955 w Warszawie, zmarł tragicznie w Reykjaviku w 2005 roku. Ukończył Akademię Muzyczną w Gdańsku, studiował pod kierunkiem wielu wybitnych mistrzów w Polsce i w Anglii. Był koncertmistrzem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Od 1984 mieszkał w Islandii, gdzie pełnił m.in. funkcję drugiego koncertmistrza Islandzkiej Orkiestry Symfonicznej, występował jako solista, także jazzowy, był czynnym kompozytorem (jego utwory wykonywała min. Islandzka Orkiestra Symfoniczna). Od wczesnej młodości komponował, korzystając z szerokiej gamy form i środków muzycznych, od muzyki kameralnej do wielkich form symfonicznych, często wykorzystując watki autobiograficzne (m.in. Post mortem z 1981 roku, zainspirowane wprowadzeniem stanu wojennego w Polsce - prawykonanie w Gdańsku pod batutą Jana Krenza). Przywiązywał wielką wagę do czytelnej formy i przejrzystości języka muzycznego, pozostając niezależnym od panujących mód i tendencji. Jego kompozycje cechują się naturalną prostotą, zachowując indywidualny styl wypowiedzi.
Przesłaniem Requiem Szymona Kurana jest nadzieja i wiara kompozytora w sens wszelkich wydarzeń. Utwór, ukończony w 2000 roku w Islandii, poświęcony jest pamięci Brynhildi Sigurdardottir, zmarłej na raka w 1994 roku. W prezentowany w języku łacińskim tekst wpleciony jest nieoczekiwany fragment polskiego "Zdrowaś Mario". Niezwykle przejmujący i poruszający utwór, sięgający do najdawniejszych form wokalnych (m.in. Requiem, Dies irae, Confutatis), przełamany quasi-barokowym rajskim akcentem w Offertorium, zakończony jest pełną nadziei i światła częścią Lux aeterna. Oryginalny zespół wykonawczy obejmuje głos dziecięcy, skrzypce solo, flet, gitarę, rozbudowaną sekcję perkusyjną (m.in. kotły, dzwony rurowe), orkiestrę smyczkową oraz trzy chóry - chłopięcy, żeński i męski. Andrzej Borzym, dyrygent i kierownik artystyczny planowanego przedsięwzięcia, w kwietniu 2001 dyrygował w Reykjaviku światowym prawykonaniem tego utworu. W 2004 utwór został zarejestrowany pod dyrekcją kompozytora przez Reykjavik Chamber Orchestra i islandzkie chóry - organizatorzy dysponują tym nagraniem, wydanym przez ÓMI-klassik.