Data rozpoczęcia i zakończenia
-
Podsumowanie
"Gymnasia" to sześciominutowe doświadczenie VR, które przenosi widza do czasów dzieciństwa za pomocą narzędzi teatralnych charakterystycznych dla Tadeusza Kantora.
Zawartość
Maciek Szczerbowski, reżyser animacji "Gymnasia", urodził się i wychował w Polsce. Bardzo wcześnie, dzięki swojemu wujkowi, który z zawodu był scenografem, poznał osiągnięcia polskiej awangardy teatralnej, w tym postać Kantora i jego "Umarłą klasę".
To nie pierwszy projekt VR w wydaniu Szczerbowskiego i Chrisa Lavisa, z którym współtworzy Clyde Henry Productions. Wcześniej pracowali już ze słynnym studiem VR Felix&Paul, nagradzanym EMMY® za projekty utrzymane w duchu immersive. Dostrzegali więc potencjał wirtualnej rzeczywistości jako medium, które doskonale podkreśli i przyswoi innowacje wywodzące się z polskiego teatru. "Umarła klasa" Kantora stała się dla zespołu rodzajem narzędzia, za pomocą którego widz przenosi się do czasów dzieciństwa.
Osadzona w dawnej sali gimnastycznej "Gymnasia" przywodzi na myśl dziecięce doświadczenia. Szkolne zwyczaje takie jak sport, zabawa i próby chóru budzą rozmaite wspomnienia. Przewodnikiem po tym zapomnianym świecie jest uczeń bezpośrednio kojarzący się ze światem "Umarłej klasy". Poprzez animację poklatkową VR, Clyde Henry osiągnęło to, co pozostawało poza zasięgiem jakiegokolwiek innego medium – skurczyło widza do rozmiaru marionetki. "Gymnasia" to naturalne przedłużenie polskiej tradycji rozpoczętej przez Witkacego i kontynuowanej m.in. przez Kantora. Nadaje jej jednak zaskakująco nowatorski charakter i przenosi znane szczególnie polskiemu odbiorcy motywy do świata nowych technologii.
Instalacja towarzysząca animacji podczas festiwalu bloku Virtual Arcade na festiwalu Tribeca łączy marionetki, scenografię teatralną i VR. Stworzona została przez multidyscyplinarne Phi Centre z Montrealu, a Instytut Adama Mickiewicza jest jednym z jej koproducentów.
"Gymnasia" to po "Cricoterie" autorstwa duetu Tale of Tales kolejny projekt VR powstały w wyniku rezydencji zagranicznych twórców w domu twórczości Tadeusza Kantora i Marii Stangret w Hucisku.
Festiwal filmowy Tribeca odbywa się na Manhattanie i jest jedną z największych imprez kina niezależnego. Od początku istnienia, tj. od 2002 roku, festiwal zyskał markę wśród przedstawicieli rozmaitych gatunków, co roku przyciągając ok. 3 miliony widzów. Tribeca Immersive to inkubator innowacji, który pozwala czołowym twórcom VR wejść na arenę międzynarodową. W tym roku zaprezentowane zostanie 30 obrazów z dziedziny VR, AR i mixed reality.
Projekt jest częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego POLSKA 100, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022.
Sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022.