Artystka zbudowała własny aparat, który rzeźbi światłem, i sfotografowała nim alpejskie szczyty zdobyte dokładnie 150 lat temu.
W roku 2015 obchodzona była 150. rocznica pierwszego wejścia na Matterhorn – osiągnięcia dokonanego przez brytyjskich wspinaczy i ich szwajcarskich przewodników, które odbiło sie szerokim echem w całej Europie i stanowiło zwieńczenie tak zwanego złotego wieku alpinizmu. W okresie tym (1854-1865) dokonała sie zasadnicza zmiana w kulturowej percepcji gór: z niebezpiecznych i jałowych terenów zamieszkałych przez istoty nadprzyrodzone zamieniły sie one w oczach zarówno podróżnych, jak i mieszkańców sąsiednich rejonów w sfery obcowania z pięknem i majestatem natury.
Był to również czas gwałtownych postepów w dziedzinie wczesnych technik fotograficznych, takich jak technika mokrego kolodium, która pozwoliła fotografom po raz pierwszy pracować na wolnym powietrzu z dala od studia, pomimo utrudnień związanych z użyciem ciężkich aparatów wielkoformatowych i z koniecznoscią wywoływania materiałów zaraz po ich naświetleniu.
Projekt "Carved by Light" Agnieszki Kozłowskiej zwraca uwagę na owe pierwsze osiagniecia alpinistyczne, eksplorując jednocześnie nieużywaną dotąd technikę fotograficzną, która, w swojej chasochłonności, a także w wysiłku fizycznym potrzebnym do wędrówki górskiej z ciężkimi materiałami i sprzętem, przywołuje metody pracy zarówno pierwszych alpinistów, jak też wczesnych fotografów z połowy XIX wieku.
Kozłowska wybrała ponad 30 szczytów w najwyższych pasmach Alp (masyw Mount Blanc, Alpy Walijskie i Berneńskie), które zdobyto po raz pierwszy w okresie złotego wieku alpinizmu. Każdy z nich sfotografowała za pomocą zbudowanego własnoręcznie wielkoformatowego aparatu fotograficznego, naświetlając przez okres trwający od kilku godzin (w okresie letnim) do kilku dni (w okresie zimowym) płytę fotopolimerową o wymiarze około 20x25cm.
"Płyty te tworzą – jako bezpośredni rezultat naświetlania – nie odbitkę tonalną, ale trójwymiarowy relief. Każdej z tak uzyskanych unikatowych płyt towarzyszyć będzie fragment historycznego tekstu relacjonującego wejście na dany szczyt, a także zapis mojego własnego doświadczenia podroży do miejsca powstania pracy" – pisze artystka w materiałach do projektu.
Ta czasochłonna, wymagająca dużego wysiłku fizycznego i obarczona wysokim prawdopodobieństwem niepowodzenia metoda pracy przywołuje osiągnięcia – zarówno fotograficzne jak też alpinistyczne – wczesnych zdobywców fotografowanych szczytów.
"Niemniej jednak użyta technika fotograficzna nie jest metodą historyczną – ma ona charakter zdecydowanie eksperymentalny i nie była, o ile mi wiadomo, wcześniej wykorzystana. Jej rezultatem sa reliefy w płytach polimerowych naświetlanych bezpośrednio w aparacie fotograficznym przez odpowiednią liczbę godzin i przy odpowiednio silnym świetle UV. Łącząc wielkoformatowe aparaty fotograficzne wykorzystujące soczewki wyprodukowane nierzadko 50 i wiecej lat temu z nowoczesnymi materiałami światłoczułymi wykorzystywanymi w przemyśle drukarskim, technika ta jest kontynuacją mojej artystycznej pracy nad odkrywaniem potencjału fotografii do komunikowania znaczeń nie tylko poprzez wzrokową percepcję obrazu fotograficznego, ale także poprzez fizyczną percepcję zdjęcia jako obiektu, który jest materialnym śladem odcisniętym w substancji światłoczułej przez to, co znajdowało sie naprzeciw otwartego obiektywu aparatu."
"Carved by Light" znajdzie się na wystawie na Forecast Festival w Berlinie (26-27.02.2016), gdzie będzie zaprezentowany w formie instalacja ze zrealizowanych do tego czasu reliefów fotograficznych wraz z elementami im towarzyszącymi (np. cytatami z relacji pierwszych zdobywców danego szczytu, rejestracją wędrówki artystki w formie zapisu pracy serca, filmu, dźwięku, itp.). Instalacji będzie towarzyszył film zrealizowany z inicjatywy dyrektora Forecast Platform Freo Majera, który towarzyszył artystce w czasie jednej z wypraw.
Pierwsza wystawa, na której znajdzie się cały projekt złożony z około 30. prac, odbędzie sie z kolei w Kunsthaus Zug w Szwajcarii latem 2016 roku. Będzie to wydarzenie towarzyszące wystawie plakatów przedstawiających resorty alpejskie z pierwszej połowy XX wieku autorstwa Martina Peikarta.