Na pytanie, czy dzisiaj dramat można Müllera można odczytywać jako przepowiednie dotyczące przyszłości Europy, targanej niepokojami ekonomicznymi i politycznymi, próbował odpowiedzieć w czerwcu 2012 Wojtek Klemm, wystawiając go na deskach Narodowego Teatru Starego w Krakowie. - W tekst Müllera kryzys Europy jest wpisany w oczywisty sposób, nawiązuje bowiem do dramatu pokazującego Rzym, zmagający się z naporem barbarzyńców - mówi Jan Peszek, grający Tytusa w krakowskiej sztuce. I dodaje: Mój bohater jest ostatnią osobą, która jeszcze wierzy w sprawiedliwość, lecz sam przekracza wszelkie granice.
"Klata zrobił z tragedii farsę o niemiecko-polskiej historii: Rzymianie to Niemcy, a Goci to Polacy. W koprodukcji Staatschauspiel i Teatru Polskiego we Wrocławiu drezdeńscy aktorzy noszą koszulki z najsłynniejszymi wojennymi zdjęciami: żołnierzami Wehrmachtu przełamującymi szlaban na polskiej granicy w 1939 r., płonącym zamkiem w Warszawie. Świetny Tornsten Ranft (Marcus) stara się wyciągać rękę w rzymskim pozdrowieniu, ale zawsze, odruchowo, wykonuje gest hitlerowców, dodając z niewinnym uśmiechem 'Ooops!' - pisze po wrocławskiej premierze Jacek Cieślak w "Rzeczpospolitej.
Premiera wrocławska 15 września 2012 w studio TVP Wrocław (spektakl zostanie przeniesiony na Scenę im. Jerzego Grzegorzewskiego po jej remoncie), premiera drezdeńska – 28 września 2012. Klata nie tylko reżyseruje, odpowiedzialny jest również za opracowanie tekstu i opracowanie muzyczne. Dramaturdzy projektu to Ole Georg Graf i Piotr Rudzki. Scenografią i reżyserią światła zajmuje się Justyna Łagowska, która we współpracy z Mateuszem Stępniakiem pracuje również nad kostiumami. Choreografię projektuje Maćko Prusak. Na scenie zobaczymy dwujęzyczny zespół. Wrocław reprezentują: Paulina Chapko, Ewa Skibińska, Michał Majnicz, Marcin Pempuś i Wojciech Ziemiański, zespół drezdeński: Sascha Göpel, Stefko Hanushevsky, Robert Höller, Matthias Luckey, Wolfgang Michalek i Torsten Ranft.
Premierą "Titusa Andronicusa" Klata żegna się na jakiś czas z wrocławską publicznością. Od stycznia 2012 przejmuje Stary Teatr w Krakowie.
Jan Klata jest autorem m.in. takich przedstawień jak "Transfer", "Sprawa Dantona", "Ziemia obiecana" i serii innych spektakli przygotowanych na scenach wrocławskiego Teatru Współczesnego, Teatru Polskiego oraz Teatru im. Szaniawskiego w Wałbrzychu. Od "Rewizora" zrealizowanego w tym ostatnim zaczęła się kariera artysty. Ale we Wrocławiu przez ostatnie lata pracował regularnie, przygotowując co najmniej jedną premierę w sezonie.
Źródło: www.teatrpolski.wroc.pl, wrocław.gazeta.pl, rp.pl, PAP; LS