W Polsce w 1969 roku w ramach Pierwszej Ogólnopolskiej Wystawy Znaków Graficznych zaprezentowane zostały ikoniczne projekty z lat 1945–1969. Były one odzwierciedleniem współczesnych modernistycznych tendencji oraz ograniczonych możliwości technicznych tamtych czasów. Ekspozycja cieszyła się ogromnym zainteresowaniem, była pokazywana w wielu miastach Polski (m.in. we Wrocławiu i Poznaniu) oraz za granicą (m. in w Niemieckiej Republice Demokratycznej). Tym bardziej dziwić może fakt, że od końca lat 60. nie odbył się żaden inny pokaz ani nie ukazała żadna publikacja podejmująca próbę całościowego ujęcia historii polskich znaków graficznych oraz identyfikacji wizualnych.
Druga Ogólnopolska Wystawa Znaków Graficznych odtwarza legendarną ekspozycję z 1969 roku, prezentuje także najnowsze dokonania polskich projektantów z lat 2000–2015. Jest to pierwsza od prawie 50 lat prezentacja współczesnych polskich znaków i identyfikacji. W przeciwieństwie do lat 60., nowoczesny język komunikacji wizualnej to dziś już nie tylko znaki graficzne, lecz także rozbudowane projekty, na które składają się działania z typografią, formatami, kształtami czy kolorem. Wiele projektów to części systemów brandingowych czy skomplikowanych strategii marketingowych.
Zestawienie znaków graficznych i identyfikacji wizualnych powstałych w Polsce w odmiennych momentach historycznych daje niezwykłą możliwość porównania dwóch różnych kultur wizualnych, ukazania odmiennych form, definicji i funkcji projektowania graficznego.
Druga Ogólnopolska Wystawa Znaków Graficznych
20 grudnia 2016 – 14 stycznia 2017
Galeria Arka, Wilno
Komisarze wystawy: Patryk Hardziej, Rene Wawrzkiewicz.
Rada konsultantów: Ryszard Bojar, Marta Gawin, Viktoriya Grabowska, Michał Łojewski, Katarzyna Roj, Kuba Sowiński i Marcin Wolny.
Główni partnerzy projektu: Instytut Adama Mickiewicza działający pod marką Culture.pl, Instytut Polski w Wilnie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Galeria Dizajn BWA Wrocław, Centrum Designu Gdynia, Oldschool Logo
Zadaniem Culture.pl, flagowej marki Instytutu Adama Mickiewicza, jest promocja Polski i polskiej kultury za granicą. Pod marką Culture.pl prezentujemy wysokiej jakości inicjatywy i wydarzenia z zakresu muzyki, sztuki czy designu. Portal Culture.pl to codziennie aktualizowany serwis informujący o najciekawszych wydarzeniach związanych z polską kulturą na całym świecie. To także największe i najbardziej wszechstronne źródło wiedzy o polskiej kulturze. Specjalna zakładka poświęcona designowi prezentuje najnowsze trendy we współczesnym polskim designie i najnowsze projekty polskich projektantów.
Zakrojona na szeroką, ogólnoświatową skalę promocja polskiego wzornictwa to jeden z priorytetów operacyjnych Instytutu Adama Mickiewicza. Design służy jako platforma do prezentacji współczesnej polskiej kultury i promocji polskiej kreatywności. Kluczem do sukcesu jest owocna współpraca z renomowanymi partnerami, takimi jak: Ventura Lambrate (Mediolan), London Design Festival, Maison&Objet (Paryż), Paris Design Week, DW! Sao Paulo Design Weekend, Inno Design Tech Expo (Hongkong), Business of Design Week (Hongkong), Istanbul Design Week, International Furniture Fair Singapore, Design Trade Copenhagen, International Contemporary Furniture Fair (Nowy Jork), Wanted Design (Nowy Jork), Stockholm Furniture and Light Fair, What Design Can Do! (Amsterdam), Dutch Design Week (Eindhoven) oraz Wallpaper*.
Kontakt dla prasy:
Magdalena Mich
Rzecznik Prasowy
Instytut Adama Mickiewicza
+48 602 663 570