Data rozpoczęcia i zakończenia
-
Podsumowanie
Po zeszłorocznym sukcesie na SXSW, znanym na całym świecie wydarzeniu z pogranicza kultury i nowych technologii, polscy eksperci, praktycy i artyści ponownie zawitają w Teksasie.
Zawartość
Na festiwalu zaprezentowane zostaną osiągnięcia z dziedziny interaktywnej sztuki nowych mediów, gier komputerowych oraz muzyki. Polską sztukę podczas tegorocznej edycji reprezentować będzie znany kolektyw panGenerator, który pokaże w Austin swoje dwie instalacje: wykonaną na zlecenie Instytutu Adama Mickiewicza "Apparatum" inspirowaną Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia, i "hash2ash" stworzoną na wystawę „TEEN AGE z instalacją has2ash” na zamówienie Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, nawiązującą do kultury selfie oraz wszechobecnego strachu przed utratą danych zapisanych w formie cyfrowej.
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
"Apparatum", panGenerator, fot. materiały prasowe
W kategorii Muzyka, polskim reprezentantem po raz drugi będzie zespół Trupa Trupa, którego albumy wydawane są przez najlepsze wytwórnie w Wielkiej Brytanii, Francji i Japonii. W lutym zespół ogłosił kontrakt z amerykańskim labelem Subpop records, który zasłynął wydając płyty takich zespołów jak Nirvana czy Soundgarden. Zeszłoroczny występ Trupa Trupa na SXSW zebrał doskonałe recenzje m.in. w Chicago Tribune czy NPR, a magazyn Rolling Stone uznał go za jeden z najlepszych koncertów edycji.
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Trupa Trupa, fot. Ben Bentley dla NME
Od kilku lat Polska umacnia swoją pozycję na rynku gier komputerowych, co znalazło odzwierciedlenie w różnorodnej reprezentacji kraju w tej dziedzinie. Gry "Rustler" studia Jutsu Games oraz "Liberated" Atomic Wolf zakwalifikowały się do konkursu na rozwój projektów Gaming Pitch Competition, a "Tap! Tap! Kingdom" Vixa Games i "60 Parsecs" Robot Gentleman powalczą o nagrodę Gamer’s Voice Award w dwóch kategoriach: gra mobilna i gra wideo. Wraz z Maciejem Łącznym, producentem z Techland, i Jakubem Marszałkowskim, współzałożycielem fundacji Indie Games Poland oraz organizatorem Game Industry Conference, przedstawiciele niezależnych studiów wezmą udział w panelu dyskusyjnym "Polish Powerhouse. A Success Behind the Hottest European Gamedev Industry", moderowanym przez Olenę Kolikhovą z Microsoft Poland.
Dr Aleksandra Przegalińska, ekspertka w dziedzinie sztucznej inteligencji, adiunkt w Akademii Leona Koźmińskiego, a obecnie research fellow w the Center for Collective Intelligence na Massachusetts Institute of Technology (MIT) w Bostonie, poprowadzi sesje mentoringu dla uczestników zainteresowanych Machine Learning i AI. Wygłosi także wykład na temat reakcji afektywnych i emocjonalnych oraz interakcji ludzi i botów. Na EU@SXSW w ramach podcastu na żywo omówi różnice między amerykańskim a europejskim podejściem do sztucznej inteligencji. Jej udział w SXSW oraz w EU@SXSW wspierany jest przez Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku oraz Ambasadę Polski w Waszyngtonie.
W wydarzeniu wezmą również udział Nanook of the North i Stefan Wesołowski.
Obecność ekspertów, praktyków i artystów wspiera Instytut Adama Mickiewicza wraz z Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie, Instytutem Kultury Polskiej w Nowym Jorku oraz Ambasadą Polski w Waszyngtonie.
Oprac. ML & AZ & SC, marzec 2019