MENT to kolejny ważny punkt na mapie festiwali w centralnej Europie. Trzydniowy festiwal muzyczny z rozbudowaną częścią konferencyjną stoi na bardzo wysokim poziomie merytorycznym już od pierwszej edycji. Perfekcyjnie zaplanowano na przykład showcase'y. Dzięki przemyślanej logistyce i optymalnej skali wydarzenia (5 lokalizacji oddalonych od siebie o kilka kroków) możliwe było odwiedzenie każdego z odbywających się koncertów.
W zeszłym roku w Lublanie zawitała Soniamiki; tym razem Polskę reprezentowały będą dwa zespoły: Cosovel (4 lutego) i Fismoll (5 lutego).
Część konferencyjna, przy równie rozsądnej liczbie paneli, odznaczała się wysokim poziomem merytorycznym oraz dobrze dobraną tematyką. Połowę paneli stanowiły typowe zagadnienia branżowe, znane dobrze z konkurencyjnych konferencji. Organizatorzy zadbali natomiast o to, aby drugą połowę stanowiły wykłady i prezentacje z pogranicza sztuki, nowych mediów, nauk humanistycznych i innowacji – połączenie znane raczej z festiwali pokroju CTM czy Unsound.
W panelach dyskusyjnych wezmą udział polscy delegaci, między innymi Michał Hajduk, eskpert IAM. 4 lutego opowie on o działalnośći tzw. Music Export Offices. Tego samego dnia Mariusz Herma z beehype wystąpi w roli eksperta oceniającego utwory młodych twórców.
Wzorowa organizacja, rzeczowość i ciekawy program merytoryczny – to przede wszystkim te cechy odróżniają MENT od konkurentów. Stosunkowo niewielka skala wydarzenia pozwala z jednej strony zachować niekomercyjny charakter festiwalu, z drugiej zaś – sprzyja lepszemu i głębszemu networkingowi z lokalnymi i międzynarodowymi delegatami. Wreszcie nie mniej istotne okazały się elementy wizerunkowe, takie jak festiwalowa aplikacja, świetny multimedialny branding i festiwalowe gadżety (łącznie z napojami ometkowanymi festiwalem) oraz dyskretny, ale skuteczny sponsoring.
MENT, obok Tallinn Music Week, staje się drugim najważniejszym eventem showcase'owo-networkingowym w regionie. Pozostawia w tyle starsze Waves Vienna i Waves Bratysława, o naszych Europejskich Targach Muzycznych z litości nie wspominając. Jest oczywiste, że nie może nas tam zabraknąć w roku 2016 i w kolejnych latach. Wydaje się niezbędnym, aby polscy artyści i profesjonaliści tam byli, budując relacje z delegatami i zespołami z krajów naszego regionu, zwykle nieobecnych tam, gdzie Don't Panic! We're from Poland pojawia się już od lat.
Udział artystów i ekspertów z Polski współorganizuje Culture.pl.
Polacy na MENT Festival:
czwartek, 4 lutego 2016 r.:
godz. 12:15 w Kinie Komuna: Listening session, udział weźmie Mariusz Herma.
godz. 12:30 w M Hotelu: panel dyskusyjny Music Export Office in Action, udział weźmie Michał Hajduk
godz. 21:45 w Channel Zero: koncert zespołu Cosovel
piątek, 5 lutego 2016 r.:
godz. 20:00 w Kinie Komuna: koncert zespołu Fismoll
Źródło: mat. organizatorów, mat. własne, oprac.: PW