Artyści
Kolektyw OPEN GROUP został założony w sierpniu 2012 roku we Lwowie przez sześciu ukraińskich artystów. Struktura grupy zmieniała się na przestrzeni lat; obecnie jej stałymi członkami są Yuriy Biley (Wrocław/Berlin), Pavlo Kovach (Lwów) i Anton Varga (Nowy Jork). Zapraszają oni inne osoby, które dołączają do Open Group na czas realizacji projektów z ich udziałem. Twórczość członków grupy opiera się na badaniach interakcji między ludźmi i kontekstem przestrzeni, tworzącymi tzw. otwartą sytuację. Ważnymi elementami ich prac są performatywność i współpraca z widzami i uczestnikami. W swojej praktyce twórczej badają koncepcję kolektywnej współpracy. Od 2011 roku członkowie grupy prowadzą niezależne przestrzenie artystyczne, takie jak galerie Detenpyla czy Efremova26 (2013–2014) we Lwowie. W 2013 roku otrzymali nagrodę specjalną, a w 2015 roku – nagrodę główną PinchukArtCentre Prize. W 2020 otrzymali wyróżnienie specjalne Allegro Prize. Związki kolektywu Open Group z Biennale Arte w Wenecji są bardzo silne. Ich prace były prezentowane w Pawilonie Ukraińskim na 56. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji (2015). W 2017 roku wystawiali w ramach Future Generation Art Prize@Venice 2017 (wydarzenia towarzyszące 57. Biennale w Wenecji). Na kolejnym, 58. Biennale (2019) kolektyw był kuratorem wystawy w Pawilonie Ukraińskim. W 2024 roku Open Group reprezentuje Polskę na 60. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji z projektem "Repeat after Me II". W 2016 roku artyści Open Group po raz pierwszy byli kuratorami wystawy w Polsce: "Stopień zależności. Kolektywne praktyki młodych ukraińskich artystów 2000-2016" w Galerii Awangarda BWA Wrocław. Później prace kolektywu były pokazywane w Polsce na wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in. w Galerii Arsenał w Białymstoku, Galerii Labirynt w Lublinie, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, na Festiwalu Konteksty w Sokołowsku, w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie i Krupa Art Foundation we Wrocławiu. Prace Open Group były prezentowane w wielu miejscach na świecie, m.in. na 8th Yokohama Triennale, w Albertinum w Dreźnie, Ludwig Múzeum w Budapeszcie, Badischer Kunstverein w Karlsruhe, Muzeum Narodowym Sztuki Ukrainy w Kijowie, Museum de Fundatie w Zwolle (Holandia), Belvedere 21 Museum of Contemporary Art w Wiedniu, Miguel Abreu Gallery w Nowym Jorku, PinchukArtCentre w Kijowie, Jam Factory Art Center we Lwowie, na 4th Autostrada Biennale w Prizrenie (Kosowo), The School of Kyiv – Kyiv Biennial 2015, w Ars Aevi Museum of Contemporary Art w Sarajewie. Prace Open Group znajdują się w kolekcjach publicznych takich jak m.in. KADIST w Paryżu i San Francisco, Ars Aevi Museum of Contemporary Art w Sarajewie, MOCA NGO/Ukraińskim Muzeum Sztuki Współczesnej (UMCA) w Kijowie, Muzeum Narodowym Sztuki Ukrainy w Kijowie, Muzeum Sztuki Współczesnej w Chersoniu (Ukraina), a także w kolekcjach prywatnych.
YURIY BILEY urodził się w 1988 roku w Użhorodzie (obwód zakarpacki, Ukraina). W 2011 roku ukończył Narodową Akademię Sztuk Pięknych we Lwowie. Od 2015 roku mieszka i pracuje we Wrocławiu, a od 2022 także w Berlinie. Artysta i kurator. Współzałożyciel dwóch galerii: Detenpyla we Lwowie (od 2011) i New Golden we Wrocławiu (od 2019). Laureat Nagrody im. Wojtka Falęckiego (2023), Nagrody Allegro i Fundacji Contemporary Lynx (2022) oraz Nagrody Kulturalnej WARTO "Gazety Wyborczej Wrocław" (2022). Stypendysta Prezydenta Miasta Wrocławia (2022) i dwukrotny stypendysta programu "Gaude Polonia" (2012, 2020). W swojej praktyce artystycznej koncentruje się na tematach związanych z doświadczeniem emigracji. Większość jego projektów jest oparta na osobistych doświadczeniach, które konstruuje poprzez zapożyczenia i cytaty. Tworzy prace postartystyczne, instalacje i kolaże. Podejmuje refleksję nad aktualnymi wydarzeniami społecznymi i politycznymi. Interesuje go tekst i wpływ języka jako czynnika kulturowego. Prace artysty znajdują się w zbiorach Stadtmuseum w Berlinie, Galerii Labirynt w Lublinie (Polska), Muzeum Sztuki Współczesnej w Chersoniu (Ukraina) oraz w kolekcjach prywatnych.
PAVLO KOVACH urodził się w 1987 roku w Użhorodzie (obwód zakarpacki, Ukraina). Studiował w Użhorodzkim Kolegium Artystycznym im. A. Erdelego oraz w Narodowej Akademii Sztuk Pięknych we Lwowie, gdzie uzyskał tytuły licencjata i magistra. Mieszka i pracuje we Lwowie. Dwukrotny stypendysta programu "Gaude Polonia" (2012, 2018), laureat drugiej nagrody na Festiwalu In Out w Gdańsku. Współzałożyciel niezależnych galerii Detenpyla i Еfremova26, od 2022 roku jest kuratorem Lwowskiego Miejskiego Centrum Sztuki. Jego zainteresowania artystyczne koncentrują się na tworzeniu mitycznego wizerunku rzeczywistej postaci. Punktem wyjścia jest prawdziwa historia, którą artysta rozwija, uzupełniając opowieściami, artefaktami i dziełami sztuki, które mogłyby być stworzone przez tę postać.
ANTON VARGA urodził się w 1989 roku w Użhorodzie (obwód zakarpacki, Ukraina). Studiował w Zakarpackim Instytucie Sztuki (BFA, 2010), Charkowskiej Państwowej Akademii Sztuki i Projektowania (2012), Rutgers University (MFA, 2024). Od 2015 roku mieszka i pracuje w Nowym Jorku i Poznaniu. W 2015 roku otrzymał stypendium w ramach programu „Gaude Polonia”. W swojej twórczości porusza temat komunikacji. Jego najnowsze zainteresowania oscylują wokół zanikających, tymczasowych, archiwalnych i malowniczych obrazów filmowych i wideo. Ostatnio poświęca uwagę takim wątkom i motywom, jak światło na parkingach, w instytucjach, w filmach na Youtube, hauntologia światła, polityka światła, Ultimate Master, Arbeiten, konsumpcja wojenna, "koniec historii" Alexandre’a Kojève’a, socrealizm, ból, malarstwo, paradoks, nieśmiertelność, nostalgia, dialog, przemoc, współpraca i nadzieja.
Kuratorka wystawy: MARTA CZYŻ. Historyczka sztuki, niezależna kuratorka, krytyczka sztuki i autorka tekstów o sztuce współczesnej, aktywistka. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Członkini Zarządu Sekcji Polskiej AICA (International Association of Art Critics). Z kolektywem Open Group pracuje od 2020 roku. W swojej praktyce wykorzystuje archiwa i najnowsze wydarzenia z historii sztuki, które mają wpływ na kulturę i ruchy społeczne. Zajmuje się badaniem historii wystawiennictwa w Polsce oraz problematyki zawodu kuratora. Zrealizowała wystawy m.in. w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Zachęcie V Narodowej Galerii Sztuki, BWA Zielona Góra, MOS Gorzów, Muzeum Narodowym w Szczecinie. W 2020 roku była kuratorką 10. Festiwalu Sztuk Efemerycznych Konteksty w Sokołowsku oraz 9. Triennale Młodych w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. W 2022 razem z Yuriyem Bileyem zrealizowała wystawę "Towarzystwo Zniechęcenia" w Domu Spotkań z Historią w Warszawie. Regularnie publikuje w prasie artystycznej i opiniotwórczej ("Dwutygodnik", "Vogue Polska", "Polityka", miejmiejsce, "Wysokie Obcasy", "Camera Austria", follow.art). Wspólnie z Julią Wielgus opublikowała książki "D.O.M. Polski" (Raster, BWA Zielona Góra, 2010) oraz "W ramach wystawy V rozmowy z kuratorami", która została uznana przez portal culture.pl za jedną z dziesięciu najważniejszych książek o sztuce w Polsce w 2015 roku.