Paulina Ołowska, "Alfabet" w MoMA, Nowy Jork, fot. W. Kaligofsky
"Alfabet" Pauliny Ołowskiej inspiruje się książką "ABECEDA" Karela Teiga, kluczowej postaci czeskiej awangardy, który w 1926 roku, we współpracy z Milcą Mayerovą, stworzył eksperymentalny "ruchomy alfabet".
Nawiązując do tego projektu, Paulina Ołowska łączy rytmikę z fascynacją typografią i zwraca uwagę na retoryczną funkcję tańca: troje performerów układa swoje ciała w 26 liter, od A do Z, i zderzając alfabet języka pisanego z "alfabetem" gestów i ruchów stwarza nowy system wyrażania znaczeń. W przedsięwzięciu udział biorą tancerze "Centrum w Ruchu": Ramona Nagabczyńska, Iza Szostak i Karol Tymiński
Performans Ołowskiej toczy się ponadto w dialogu z wierszami Josefa Strau, Frances Stark i Paulusa Mazura, które są dla tancerzy z jednej strony źródłem i podstawą (litery wynikają niejako z czytanego przez narratora tekstu i tworzą z nim niespodziewane dialogi), z drugiej zaś, są dla nich zwykłą muzyką (ich ciała-litery są mniej lub bardziej ekstrawaganckimi figurami tańca).
"Alfabet" został po raz pierwszy pokazany w Berlinie w 2005 roku w Galerie Meerrettich, a w 2012 roku w nowojorskim Museum of Modern Art.
Źródło: Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Oprac. SW, 3 stycznia 2014