Marek Piasecki, "Autoportret", ok. 1960, fotografia czarno-biała, fot. Zachęta Narodowa Galeria Sztuki (materiały prasowe wystawy "Fragile")
Marek Piasecki, jeden z najwybitniejszych polskich fotografów, zmarł 30 września 2011 roku. Miał 76 lat.
Piasecki urodził się w 1935 roku w Warszawie. W latach 1945-1967 mieszkał w Krakowie, potem wyemigrował z kraju i zamieszkał w Lund w południowej Szwecji. Zajmował się fotografią, malarstwem, grafiką oraz rzeźbą. Uczestniczył w wielu wystawach w kraju i za granicą. Od roku 1957 roku był członkiem II Grupy Krakowskiej.
W latach 1958-1962 pracował jako fotoreporter i ilustrator "Tygodnika Powszechnego". Fotografie i heliografie Piaseckiego ukazywały się również w książkach wydawanych przez Znak i Wydawnictwo Literackie. Zamieszczane były także w wielu czasopismach, między innymi w "Fotografii", "Polsce", "Poezji", "Więzi" oraz "Ty i Ja". Jako fotograf Piasecki zajmował się również portretem, aktem oraz krajobrazem.
Znany był jednak przede wszystkim jako twórca grafik na papierze światłoczułym (głównie heliografii) oraz fotografii lalek w charakterystycznych trójwymiarowych oprawach. W latach 1955-1963 uwieczniał przedstawienia, scenografię i aktorów Teatru na Tarczyńskiej (od 1958 Teatru Osobnego z siedzibą w mieszkaniu Mirona Białoszewskiego przy pl. Dąbrowskiego).
Po wyjeździe do Szwecji, w latach 1968-1975 stworzył serię czarnych rzeźb - drobnych obiektów wykonanych z drewna, plastiku, metalu oraz szkła, które eksponował w skupiskach, pod szklanymi kloszami na zaprojektowanych przez siebie postumentach. W latach 80. i 90. zajmował się techniką monotypii, a także fotografią kolorową. Kreacją artystyczną z pogranicza environment i instalacji były także obie, nieistniejące już pracownie artysty.
Niezwykle oryginalna twórczość Piaseckiego sytuowałą się na pograniczu różnych technik i nurtów artystycznych. Wykazywała zarówno związki z tradycją przedwojennego surrealizmu, jak i z nurtem neodadaizmu lat 60. Jako pokrewne - bliskie stylistycznie i technologicznie asamblażom Piaseckiego - wymienia się najczęściej "skrzynki" Josepha Cornella. Jego fotografie reportażowe, inspirowane tzw. czarnym realizmem, stawiają go wśród czołowych przedstawicieli tego nurtu, takich jak Jerzy Lewczyńskiego czy Zdzisław Beksiński. Heliografie i miniatury zaś to interesujący przykład twórczej recepcji informelu i malarstwa materii.
Najpełniej twórczość Marka Piaseckiego przypomniały wystawy w Galerii Starmach w 2007 roku oraz wystawa "Fragile", zorganizowana w 2008 roku przez warszawską Zachętę.
Źródło: gazeta.pl, zacheta.art.pl