Wystawa
Andrzeja Szewczyka Malarstwo na lustrach.
"Andrzej Szewczyk (1950-2001) rozpoczął współdziałanie z Galerią Foksal w latach siedemdziesiątych. Pierwszą wystawę Malowidła z Chłopów zrealizował w 1978. Główne zainteresowania artystyczne Szewczyka w tej dekadzie określały pytania i zadania odnoszące się do gramatyki sztuki (malarstwa w pierwszym rzędzie), a także postawy artysty wobec życia artystycznego oraz w odniesieniu do normalnego życia. Główne bloki pracy Szewczyka w tak pojętym idiomie twórczym w latach 70. to: Malarstwo na lustrach, Malowanie z użyciem wałków malarzy pokojowych ('malarstwo obrazu ujednolicone z malarstwem ściany') wypracowane wespół z Tomaszem Wawakiem oraz Malowidła z Chłopów ('malarstwo w skali 1:1' albo 'obrazy homologiczne', by przywołać własne terminy autora tyczące jego eksperymentowania w latach 70.). Malowanie z użyciem wałków oraz Malowidła z Chłopów nazwać można malarstwem ościennym Szewczyka; Malarstwo na lustrach natomiast, zamysł którego datuje się na sam początek lat 70., odwołuje się do owego bogatego w znaczenia przedmiotu, i symbolu zarazem - lustra, zwierciadła, w tym przypadku zaś jest to lustro ustawiane 'oko w oko' z malarstwem, a także vis à vis malarza, i obserwatorów malarstwa. Wszystkie trzy wymieniane bloki pracy Andrzeja Szewczyka z lat 70., a dokładnie biorąc - owoce owej pracy - uległy daleko idącemu rozproszeniu; Malarstwo na lustrach replikowane już było przez samego autora, kiedy w 1988 roku organizowana była jego retrospektywna wystawa w Muzeum Sztuki w Łodzi, a jakieś jego pozostałości znajdują się w zbiorach Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu; relikty Malowania wałkami zaprezentowane zostały w 2005 roku w Galerii Muzalewska w Poznaniu; Malowidła z Chłopów także uchowały się w Muzeum Górnośląskim i w marcu, niemalże równolegle z wystawą w Galerii Foksal, prezentowane tam będą w zrekonstruowanej przestrzennie formie, obok szerokiego pokazu kolekcji prac Szewczyka w zbiorach tego Muzeum. Przedsięwzięcie w Bytomiu przygotowuje Marek Meschnik.
Zachowały się szkice z projektu Malarstwa na lustrach z 1971 roku i stanowią one pierwszy punkt zamysłu wystawy w Galerii Foksal. Na szkicach tych czytamy m.in.:
cy*'Kształty luster (podwojenie iluzji) - przemieniać architekturę w iluzję'.** Są to z jednej strony formy nieprzedstawiające; z drugiej szkice te są podpisane: Góry malowane na lustrach, Chmury malowane na lustrze. Szewczyk projektował też trójwymiarowe formy, jak choćby stożek, który pokryty miał być lustrzaną powierzchnią malarską ('farba na lamperie', w czym znowu pojawia się podobne do 'Malowania wałkami' odniesienie ówczesnych usiłowań artystycznych Szewczyka do doświadczeń własnego jego habitatu w podkatowickich Szopienicach). Rekonstrukcje projektów Malarstwa na lustrach Szewczyka wykonali artyści blisko z nim na różnorakie sposoby związani -
Marek Chlanda,
Piotr Lutyński oraz
Grzegorz Sztwiertnia. Przypomnieć tu przy okazji warto, iż w 1998 roku, w dziesięciolecie, jakie wtenczas upłynęło od śmierci
Henryka Stażewskiego, sam Szewczyk, wespół z
Koji Kamoji oraz
Piotrem Lutyńskim, zrealizował w Galerii Foksal wystawę 350 km szybkiej jazdy samochodem (wedle projektu polichromii Stażewskiego). Mamy tu więc do czynienia z analogią znowuż przesuniętą w czasie o kolejne blisko dziesięć lat, ze swoistym międzypokoleniowym rezonansem znaczeń, postaw i decyzji artystycznych.
Wystawie Malarstwa na lustrach towarzyszył będzie Esej na głos i kontrabas opatrzony tytułem Ścinki (w nawiązaniu do dużej grupy prac Andrzeja Szewczyka z użyciem przezeń strużyn kredek, niegdyś pokazywanych także w Galerii Foksal), zaprezentowany w dniu inauguracji wystawy przez - współpracujących niegdyś z Szewczykiem w realizacji podobnych przedsięwzięć tekstowo-muzyczno-wizualnych - Tadeusza Sławka oraz Bogdana Mizerskiego (Galeria Foksal, 20 lutego, godzina 19.30)."
Jaromir Jedliński
**Otwarcie wystawy: 20 lutego 2007 roku, godzina 18.00
Wystawa trwa od 21 lutego do 30 marca 2007 roku
informacja nadesłana styczeń 2007 | |