W
Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie 26 kwietnia 2009 roku odbędzie się premiera opery Lukrecja Borgia Gaetana Donizettiego w reżyserii i scenografii
Michała Znanieckiego.
W tytułową rolę wcielą się Adriana Kohútková i
Joanna Woś. Wystąpią również: Stefano Rinaldi Miliani, Marco Vinco (Don Alfonso),
Rafał Bartmiński, Luciano Botelho (Gennaro),
Agnieszka Rehlis, Jennifer Rivera (Maffio Orsini), Mateusz Zajdel (Liverotto), Maciej Nerkowski (Gazella), Jacek Kostoń (Petrucci), Karol Kozłowski (Vitellozzo), Patryk Rymanowski (Gubetta), Piotr Friebe (Rustighello), Dariusz Machej, Piotr Nowacki (Astolfo). Kierownictwo muzyczne spektaklu objął Will Crutchfield.
Lukrecja Borgia Donizettiego uważana jest przez historyków za kamień milowy na drodze ogólnego rozwoju włoskiej opery. Oparta na tle dramatu Wiktora Hugo pod tym samym tytułem, stanowi jedno z ogniw pośrednich pomiędzy stylem operowym Rossiniego i Verdiego. Reprezentuje zarazem styl operowego bel canta w późnej fazie jego rozkwitu: odnajdujemy tu nie tylko pięknie prowadzone linie melodii i efektowne wokalne popisy, ale także niepospolitą, jak na czasy "przedverdiowskie", rozpiętość i siłę dramatycznej ekspresji. Przejmująca zaś finałowa aria Lukrecji porównana być może z niektórymi słynnymi "lamentami" w operowych dziełach renesansu. Obecnie Lukrecja Borgia - jak wiele oper Donizettiego - przeżywa renesans zainteresowania.
Lukrecja Borgia. Kobieta fatalna miotana przez kapryśny los. Córka papieża, trucicielka, rozpustnica, zła, okrutna i zepsuta. Ale i ofiarna matka, tragiczna i cierpiąca, zdolna do wielkiej miłości. Złowieszczy mit rodziny Borgiów przetrwał stulecia. Historycy i artyści nadal nie są zgodni w jego ocenie. Kim była bowiem Lukrecja? Marionetką, zawierającą kolejne polityczne mariaże aranżowane przez jej ojca i brata? Zepsutą kazirodczymi stosunkami modliszką przynoszącą zgubę swoim mężom i kochankom? A może mecenasem sztuk, wrażliwą opiekunką artystów?
Tłem opowieści są renesansowe miasta włoskie, Wenecja i Ferrara. Za pozornie kryształowo przejrzystą fasadą wystawnych pałaców Borgiów, w atmosferze grozy i nieustannych podejrzeń toczą się boje o władzę, rozgrywają kolejne intrygi. Bohaterom tej dramatycznej opowieści towarzyszą miłość, zdrada i śmierć. W walce nie przebierają w środkach, aby osiągnąć zamierzony rezultat: zwycięstwo zapewnić może trucizna, a życie ocalić znajomość sekretnych przejść.
W posępnie monumentalnej inscenizacji Michała Znanieckiego Lukrecja Borgia z abstrakcyjnej postaci historycznej przemienia się w żywą, pełną pasji kobietę. Do ostatniej chwili walczy o uratowanie życia swojego syna. Uwikłana w tragiczny konflikt między macierzyństwem a honorem, obnaża przed widzem ogrom dotykającego ją bólu. W cierpieniu na wskroś ludzka, w bezradności urzekająca, w okrucieństwie przerażająca. Jej niejednoznaczność w zaskakujący sposób przybliża ją czasom współczesnym: w Lukrecji jak w lustrze przejrzeć się może każdy z nas.
Michał Znaniecki od swojego debiutu operowego w legendarnej mediolańskiej La Scali przygotował ponad sto spektakli dramatycznych i muzycznych. Z czasem zaczął coraz więcej wystawiać w Polsce, gdzie zasłynął między innymi inscenizacjami przygotowanymi w
Operze Wrocławskiej (
Hagith Szymanowskiego, Così fan tutte Mozarta, Napój miłosny Donizettiego, Rigoletto i Otello Verdiego) oraz w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej (Łucja z Lammermooru Donizettiego).
Lukrecja Borgia. Opera Gaetana Donizettiego w dwóch aktach z prologiem. Premiera w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej 26 kwietnia 2009, godz. 19.00 (Sala Moniuszki).
Informacja nadesłana