Goshka Macuga "Madame Blavatsky", 2007, fot. dzięki uprzejmości Kate MacGarry (Londyn) / Palais de Tokyo
W Paryżu otwiera się wystawa, która zamienia muzeum w idealny cmentarz.
Maria Loboda i Goshka Macuga to polskie artystki, które od lat mieszkają za granicą i tamże robią godne podziwu kariery. Jako jedyne z Polski brały udział w zeszłorocznym Documenta (13) w Kassel – organizowanym co pięć lat najważniejszym międzynarodowym przeglądzie sztuki współczesnej. W tym roku zostały zaproszone przez kuratorów i krytyków z Nowego Jorku do wystawy w Palais de Tokyo, w której udział biorą także Auguste Rodin oraz Cindy Sherman.
Wystawa "Champs Elysées" zamieni przestrzeń wystawową w idealny cmentarz, na którym znajdą się nowe i stare prace ponad dwudziestki artystów. Wybrani twórcy nie tylko przedstawią wspaniałą nekropolię za pomocą statycznych i typowych obrazów, jak nagrobki, chryzantemy, krzyże, łzy, portrety zmarłych czy ekologiczne urny, ale także poprzez wycieczki z przewodnikiem, seanse czarnej magii, turnieje szachowe i tajne spotkania.
Jak zapowiadają kuratorzy paryskiej prezentacji Julie Boukobza, Simon Castets oraz Nicola Trezzi, wystawa ma przeanalizować związki sztuki z jej odwiecznym partnerem – śmiercią. W czasie przygotowywania wystawy zwrócili uwagę na fakt, że w zachodnich społeczeństwach, w których następują upadek lub całkowity zanik religii, cmentarz pozostaje miejscem, w które nadal się inwestuje. I tym samym staje się on odbiciem pozycji społeczno-ekonomicznej. Kuratorzy przypominają jednocześnie słowa francuskiego poety Paula Valéry’ego, który porównał muzea do cmentarzysk martwych idei. W Palais de Tokyo odnoszące się do estetyki i obrzędów pogrzebowych prace artystów mają pomóc w analizie dekoracyjnego i performatywnego aspektu pogrzebu i imponujących sposobów jego obrazowania.
Maria Loboda "Walldrawing (arszenik, cyjanek, rtęć, ołów)", 2012, fot. Palais de Tokyo
W zeszłym roku Maria Loboda została zaproszona także do cyklu "Interwencje na budynku" w tym samym muzeum. Cyklu, w ramach którego artyści zaznaczają swoją obecność na oknach, korytarzach czy klatkach schodowych. Praca Lobody jest do oglądania przez najbliższe dziesięć lat, jak podają na swojej stronie organizatorzy.
Artystka stworzyła mural na ścianie księgarni, przy samym wejściu do Palais de Tokyo. Praca "Walldrawing (arszenik, cyjanek, rtęć, ołów)" nawiązuje do ruchu artystycznego Arts and Crafts z końca XIX wieku, zwłaszcza do tapet Williama Morrisa. Ten angielski projektant używał pigmentów zawierających arszenik, tym samym zatruwając swoich pracowników i patronów. Praca Lobody odnosi się także do motywów stworzonych przez Warsztaty Wiedeńskie (Wiener Werkstätte), zajmujących się produkcją mebli od początku XX w. Celem tych Warsztatów, które stowarzyszały architektów, artystów i projektantów, było tworzenie estetyki dostępnej dla wszystkich oraz łączenie sztuki i rzemiosła. Pigmenty zastosowane przez Marię Lobodę do muralu "Walldrawing" mogą w rzeczywistości być toksyczne: zółcień neapolitańska zawiera ołów, błękit pruski cyjanek, a cynober – rtęć.
Maria Loboda, właśc. Maria Łoboda (ur. 1979 w Krakowie, mieszka i pracuje w Berlinie oraz w Londynie), w swojej twórczości dąży do przekształcenia wiedzy w obiekty, widząc świat jako zbiór znaków do odczytania. Inspirację czerpie z dziedzictwa kultury, od folkloru i mistycyzmu do nauki. Sama artystka mówi: "Traktuję język jako potencjalny materiał, tak jak muzyka, gobeliny, botanika, ceramika, zasłony czy pigmenty." Pomiędzy racjonalność i magię artystka wprowadza tematy i odniesienia, które w innym przypadku nigdy by się nie spotkały. Na pierwszy rzut oka jej prace są bardzo atrakcyjne, jednak w rzeczywistości oferują zagadki do rozwiązania, a także pułapki, których należy unikać.
Więcej o twórczości Goshki Macugi tu.
"CHAMPS ELYSÉES"
Palais de Tokyo
21.06 – 09.09.2013
Artyści: Harold Ancart, Danai Anesiadou, Matteo Callegari, Valentin Carron, Anna Craycroft, Trisha Donnelly, Ida Ekblad, Simone Fattal, Lara Favaretto, Hans-Peter Feldmann, Ian Hamilton Finlay, Susan Hefuna, Tom Holmes, Jamie Isenstein, Esther Kläs, Henri Labrouste, Maria Loboda, Goshka Maçuga, Rodrigo Matheus, Duane Michals, Sarah Ortmeyer, Sarah Pucci, Davis Robbins, Auguste Rodin, Cindy Sherman, Haim Steinbach, Alice Tomaselli
Kuratorzy: Julie Boukobza, Simon Castets, Nicola Trezzi
Źródła: Institut Polonais, Palais de Tokyo, www.schleicherlange.com, materiały własne
Autorka: Agnieszka Sural, 16.06.2013