Wśród gości byli m.in. prezydent Bronisław Komorowski, premier Donald Tusk, premier Węgier Viktor Orban i przewodniczący Komisji Europejskiej Jose Manuel Barroso.
"Król Roger" zwany "dramatem sycylijskim" jest drugą operą Szymanowskiego, po ukończonej w 1913 r. "Hagith". Korzeni "Króla Rogera" należy szukać w podróżach, które kompozytor odbywał w latach 1910-14 na południe Europy - do Włoch, na Sycylię oraz do Afryki Północnej. Pomysł napisania opery powstał w 1918 r. podczas spotkania z Jarosławem Iwaszkiewiczem, który opracował libretto.
Premiera "Króla Rogera" - opery, której akcja została umiejscowiona w XII-wiecznym królestwie Sycylii za panowania Rogera II z rodu normandzkiego - odbyła się 19 czerwca 1926 r. w warszawskim Teatrze Wielkim, w reżyserii Adolfa Popławskiego i pod batutą Emila Młynarskiego.
Reżyser David Pountney zwraca uwagę na bogactwo partytury "Króla Rogera". "To bogactwo muzyczne wynika z fascynacji Szymanowskiego bizantyjskim stylem architektury, jej bogactwem, ornamentyką" - ocenił.
Pountney zauważył, że podczas reżyserowania dzieł operowych stara się, aby scenografia nie rywalizowała nigdy z muzyką. "Aby nie współzawodniczyć z bogatą, żywą, muzyką Szymanowskiego
wybraliśmy bardzo stonowany, spokojny język plastyczny spektaklu" - podkreślił. Autorem scenografii jest Raimund Bauer.
Decydując się na pracę z tym scenografem reżyser dokonał pewnego wyboru estetycznego. "Wiedziałem, że Raimund wprowadzi do dzieła estetykę chłodną, wyobcowaną. Takie podejście jest moim zdaniem lepsze niż dopasowanie do bogatej warstwy muzycznej równie bogatej metaforyki wizualnej" - podkreślił.
Zdaniem reżysera najważniejszą cechą całego dzieła, także scenografii jest wieloznaczność, ukryty sens i enigmatyczność dzieła. "Szczególnie tajemniczy jest koniec opery. Właściwie każdy może go interpretować inaczej" - zauważył.
Projekt jest współorganizowany przez Instytut Adama Mickiewicza w ramach zagranicznego programu kulturalnego polskiej prezydencji. Szef Instytutu Adama Mickiewicza Paweł Potoroczyn tłumaczył w
czwartek, że zdecydowano się na wybór opery Szymanowskiego, bo jest on jedną z ikon - obok m.in. Stanisława Lema i Czesława Miłosza, na których oparto program prezydencji.
Premiera inscenizacji Pountneya odbyła się 23 lipca 2009 na Festiwalu w Bregencji. W rolę Króla Rogera wcielił się Scott Hendricks. Olga Pasiecznik zaśpiewała rolę Roksany (jej partię zatańczyła jednak inna artystka, ponieważ Pasiecznik ma złamaną nogę). W obsadzie znaleźli się także Karol Kozłowski (Edrisi), Will Hartmann (Pasterz), Mieczysław Milun (Archiereios) i Agnieszka Rehlis (Diakonissa). Orkiestrą Opery Narodowej pokierował Jacek Kaspszyk.
David Pountney światową karierę rozpoczął w 1972 roku inscenizacją "Katii Kabanowej" Janaczka na Wexford Festival. Był dyrektorem artystycznym English National Opera w latach 1983-93. Od 2003 roku pełni funkcję dyrektora generalnego Bregenzer Festspiele. W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej wyreżyserowana przez niego "Pasażerka" prezentowana była na otwarcie sezonu 2010/11. Za zasługi w dziedzinie sztuki Pountney otrzymał tytuł Komandora Orderu Imperium Brytyjskiego, a rząd Francji mianował go Kawalerem Orderu Sztuki i Literatury.
Czas: 1 lipca 2011, godz. 19:00.
Miejsce: Teatr Wielki-Opera Narodowa, Warszawa.
Źródło: PAP