"Konstrukcja w procesie", Łódź, 1981, fot. Tomasz Snopkiewicz, dzięki uprzejmości autora
Projekt "Konstrukcja w Procesie 1981 - wspólnota, która nadeszła?" przywołuje legendarną, międzynarodową wystawę, otwartą w Łodzi niespełna dwa miesiące przed ogłoszeniem stanu wojennego. Łódzcy artyści reprezentujący różne dziedziny sztuki zaprosili 54 czołowych twórców ze świata (m.in. Carla Andre, Richarda Serrę, Dennisa Oppenheima) do udziału w wystawie, do której prace tworzone były na miejscu.
W "Konstrukcji w procesie" równie istotne jak same prace, było doświadczenie współpracy, wykorzystanie nieformalnych kontaktów i entuzjazm. Odwołując się do tradycji międzywojennej awangardy, głoszącej włączenie sztuki w obszar codzienności, projekty realizowano z dostępnych na miejscu materiałów przy pomocy robotników łódzkich fabryk, a artyści byli gośćmi robotniczych strajków, świadcząc tym samym, że to, co dzieje się w Polsce, nie jest im obojętne. Okoliczności historyczne sprawiły, że wystawa stała się manifestacją solidarności ze społeczeństwem polskim, a jej realizacja udowodniła, że możliwe było stworzenie alternatywnej wobec władzy wspólnoty: efemerycznej, otwartej na eksperyment i jednostkowość.
Trzydzieści lat później łódzkie
Muzeum Sztuki jeszcze raz stawia pytanie o to, w jaki sposób kultura może kształtować rzeczywistość społeczno-polityczną. Odpowiedź organizatorzy obecnej wystawy próbują sformułować nie tylko przywołując historyczną ekspozycję z 1981 roku, ale również dzięki spotkaniom z artystami, organizatorami i uczestnikami "Konstrukcji w procesie" oraz badaczami, zainteresowanymi tym wydarzeniem, w ramach otwartych dla publiczności paneli dyskusyjnych.
Autorem idei wystawy był
Ryszard Waśko, a zrealizował ją dzięki współpracy studentów i absolwentów
PWSFTViT w Łodzi. Ekspozycja została pomyślana jako prezentacja prac artystów zajmujących się postkonstruktywizmem i minimalizmem. Powstał Komitet Organizacyjny wystawy, który przekonał władze miasta do zapewnienia hotelu przyjeżdżającym, zorganizował posiłki, znalazł pomieszczenie do prezentacji prac. Patronat nad przedsięwzięciem przejął NSZZ "Solidarność". Zakłady MPK zgodziły się na wykorzystanie do celów wystawy hali fabrycznej (ul. PKWN / Dowborczyków 37). Stowarzyszenie Twórców Kultury użyczyło formalnego zaplecza niezinstytucjonalizowanej grupie. Inicjatywie sprzyjały także m.in. Muzeum Sztuki i Zespół Filmowy Aneks.
Zaproszeni artyści wykonywali prace często inspirując się tym, co zastali w Łodzi, dostosowując się do możliwości materiałowych i finansowych. Surowość hali fabrycznej, zaadaptowanej na przestrzeń wystawienniczą, prowokowała do podobnych rozwiązań.
Stan wojenny i groźba zniszczenia dzieł powstałych poza cenzurą i biurokratyczną machiną oficjalnych instytucji spowodowały, że prace znalazły schronienie w magazynach Muzeum Sztuki w Łodzi, początkowo nie do końca zgodnie z prawem, jako depozyt zdelegalizowanego NSZZ "Solidarność", a od 2005 roku - jako dar odrodzonego związku.
Ekspozycji "Konstrukcja w procesie 1981 - wspólnota, która nadeszła?" towarzyszy także film dokumentalny oparty na wywiadach z uczestnikami historycznej "Konstrukcji w procesie" oraz wydawnictwo.
Artyści biorący udział w "Konstrukcji w procesie" w 1981 roku: Carl Andre, Hartmut Boehm, Michael Craig-Martin, Ad Dekkers, Ger Dekkers, Jan Dibbets, Norman Dilworth, Peter Downsborough, David Dye, Ivan Galeta, Tibor Gayor, Gerhard V. Graevenitz, Dan Graham, Noriyuki Haraguchi, Tim Head, Anthony Hill, Nancy Holt, Patrick Ireland, Servie Janssen, Kazuo Katase, Stanislav Kolibal, Tomasz Konart, Attila Kovacs, Paweł Kwiek, Les Levine, Sol LeWitt, Taka Iimura, Richard Long, Peter Lowe, Kenneth Martin, Dora Maurer, Rune Mields,
Antoni Mikołajczyk, Manfred Mohr, Francois Morellet, Maurizio Nannucci, Richard Nonas, Roman Opałka, Dennis Oppenheim, David Rabinowitch,
Józef Robakowski, Ed Ruscha, Reiner Ruthenbeck, Fred Sandback, Richard Serra, Paul Sharits, Yoshio Shirakawa, Robert Smithson, Peter Struycken, Gunter Ücker, Ken Unsworth, Bernard Venet,
Ryszard Waśko,
Ryszard Winiarski.
Kuratorki: Anna Saciuk-Gąsowska, Aleksandra Jach.
Wystawa jest częścią realizowanego w 2011 roku przez Muzeum Sztuki cyklu pt. "Ekonomia daru". Jesienią będą miały miejsce dwa kolejne wydarzenia: projekt artystyczno-edukacyjny odwołujący się do akcji Josepha Beuysa Polentransport związanej z podarowaniem dzieł do muzeum przez artystę oraz wystawa i szereg działań nawiązujących do udostępnienia publiczności Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej grupy "a.r." w 1931 roku, który to gest wyznaczył symboliczny początek historii Muzeum Sztuki w Łodzi.
Otwarcie: 15 kwietnia 2011, godz. 19:00.
Wystawa czynna do 29 maja 2011.Źródło: informacja prasowa