Wykonawcy: Kwartet Camerata, w składzie: Włodzimierz Promiński - I skrzypce, Andrzej Kordykiewicz - II skrzypce, Piotr Reichert - altówka, Roman Hoffmann - wiolonczela.
Program:
Józef Elsner - Kwartet smyczkowy 58/22 nr 2 a-moll,
Karol Szymanowski - I Kwartet smyczkowy C-dur op. 37, Franz Schubert - Kwartet smyczkowy d-moll D 810 "ŚMIERĆ I DZIEWCZYNA".
Kwartet Camerata działa od 1984 roku. Koncertował w większości krajów Europy, a także w Japonii i USA. Jest laureatem kilku znaczących konkursów i festiwali muzycznych, m.in. w Tokio, Paryżu, Monachium. Podstawą repertuaru zespołu jest wielka literatura klasyczna i romantyczna; sięga także do muzyki XX wieku. Ma na swoim koncie wiele prawykonań utworów współczesnych. Dokonał wielu nagrań płytowych i radiowych (I Kwartet smyczkowy C-dur
Karola Szymanowskiego zarejestrował na płycie SZYMANOWSKI / STRING QUARTETS / CAMERATA QUARTET - DUX 0366).
Józef Elsner (1796-1854), kompozytor, skrzypek i pedagog, podjął w swojej twórczości problem stylu narodowego w muzyce polskiej, realizował hasła polskiego preromantyzmu poprzez tworzenie sztuki narodowej opartej na elementach rodzimego folkloru. Położył duże zasługi jako organizator szkolnictwa muzycznego. W 1818 roku założył w Warszawie szkołę muzyczną. Trzy lata później z jego inicjatywy powstało konserwatorium, z którego w 1826 utworzono Szkołę Główną Muzyki. Wykształcił w niej wielu wybitnych uczniów:
Tomasza Nideckiego,
Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Augusta Freyera, i innych. Z nazwiskiem Józefa Elsnera wiąże się nierozerwalnie fakt, że był nauczycielem kilkunastoletniego
Fryderyka Chopina i jako pierwszy właściwie ocenił talent znakomitego ucznia warszawskiej Szkoły Głównej Muzyki. W 1815 utworzył Towarzystwo Przyjaciół Muzyki Religijnej i Narodowej, należał do Warszawskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Założył również sztycharnię nut. W latach 1799-1824 pełnił funkcję dyrektora muzycznego Teatru Narodowego w Warszawie. Skomponował 38 dzieł scenicznych, m.in. opery LESZEK BIAŁY, CZYLI CZAROWNICA Z ŁYSEJ GÓRY, KRÓL ŁOKIETEK, CZYLI WIŚLICZANKI, JAGIEŁŁO W TENCZYNIE, SUŁTAN WAMPUM, ANDROMEDA, około 120 utworów religijnych, liczne cykle mszalne, oratorium pasyjne MĘKA CHRYSTUSA PANA, 8 symfonii, szereg kantat i pieśni, utworów na fortepian, skrzypce, polonezów, mazurów, utworów kameralnych. Z około 50 jego prac naukowo-publicystycznych najważniejsza jest ROZPRAWA O METRYCZNOŚCI I RYTMICZNOŚCI JĘZYKA POLSKIEGO, cenne są również szczególne wspomnienia Józefa Elsnera zatytułowane SUMARIUSZ MOICH UTWORÓW MUZYCZNYCH Z OBJAŚNIENIAMI O CZYNNOŚCIACH I DZIAŁANIACH MOICH JAKO ARTYSTY MUZYCZNEGO.
I Kwartet smyczkowy C-dur
Karola Szymanowskiego (1882-1937) w chwili powstania miał wręcz awangardowy charakter. Kompozytor pisał go jesienią 1917 roku w Elizawietgradzie, bezpośrednio po opuszczeniu rodzinnego dworu w Tymoszówce, z którego jego rodzinę wypędziła rewolucyjna zawierucha. W powstałym w trudnych warunkach utworze Szymanowski zrezygnował z programowości i poetyckiej fantazji, typowej dla jego twórczości w okresie poprzednim. W I Kwartecie