Data rozpoczęcia i zakończenia
-
Podsumowanie
Na wystawę składają się cztery projekcje: "Po staremu" (2003), "Symulacja" (2002), "Celebracja Erwina Koloczka" (2007), "Marker - szkice do projektu" (2008).
Zawartość
Jacek Malinowski, marker, kadr z filmu, 2008
Na wystawę Jacka Malinowskiego fitness składają się cztery projekcje:
- Po staremu (2003)
- Symulacja (2002)
- Celebracja Erwina Koloczka (2007)
- Marker - szkice do projektu (2008)
Pierwszy z wymienionych filmów, którego akcja dzieje się w klubie fitness, w sposób najbardziej bezpośredni łączy się z tytułem wystawy. Ekspozycja rozszerza jednak kontekst angielskiego słowa "fit" o inne znaczenia, zawarte w pozostałych pracach, takie jak: dopasowanie, dostosowanie...
Jacek Malinowski tak pisze o swoich pracach:
"Zanim zająłem się filmem, realizowałem multimedialne instalacje przestrzenne z wykorzystaniem obiektów rzeźbiarskich, fotografii i projekcji. Film dał nowe możliwości, bo pozwala stworzyć coś o bardziej złożonej formie - stworzyć strukturę, logikę, nastrój. Film daje nieograniczone możliwości wyrażania.Film rozszerza obraz o dodatkowe przestrzenie: słowo, czas, dźwięk czy pierwiastek ludzki. Jest następnym krokiem po rzeźbie - to medium czterowymiarowe. Dlatego nie wiem, czy słowo film jest wciąż słowem adekwatnym. Może bardziej chodzi tu o wielowarstwową, rozciągniętą w czasie i zawierającą własną wewnętrzną przestrzeń kompozycję plastyczną z wszystkimi jej konsekwencjami i kontekstami.
Mój pierwszy film - Kanapka z grzybami - powstał w 1996 roku na Uniwersytecie Rutgers w Stanach Zjednoczonych. Jest najbardziej zbliżony do filmu dokumentalnego. Taka też jest jego narracja, która pokazuje bohaterów w określonej sytuacji, odkrywając jej przyczyny i skutki. Wiarygodność przedstawionych osób jest tu bezsporna.Ale już następny film pt.: HalfAWoman (Półkobieta) z 2000 roku, który ktoś określił jako 'perfect cheat' (kłamstwo doskonałe), jest filmem, jaki interesuje mnie do dziś. Po nim powstały następne: SSS (2001), Wariant 3 (zrealizowany) (2002), Symulacja (2002), Po staremu (2003), HalfAWoman 2 (2005), Celebracja Erwina Koloczka (2007), HalfAWoman ...three years later (2008), które są połączone wspólną myślą przewodnią.
Mieszczą się w gatunku określanym jako 'fake documentary' (sztuczny dokument). Metoda zawarta w tych dwu słowach najtrafniej określa ich charakter. A więc opierają się na fikcji. Wymyślone sytuacje sprawiają wrażenie na serio prowadzonych zapisów dokumentalnych, a postacie postawione przed kamerą opowiadają historie w taki sposób, jakby mówiły o sobie, jakby zawarte w ich wypowiedziach emocje dotyczyły ich własnych przeżyć. Sztucznie wygenerowana i indywidualna prawda jest w moich filmach najważniejsza. W trakcie montażu najwięcej czasu zajmuje mi odrzucenie wszystkich fałszywie brzmiących słów i gestów, podejrzanych min i nienaturalnych zachowań. Czasami udaje się to w większym, czasami w mniejszym stopniu. Pozostawiam tylko to, co służy najważniejszemu celowi - kondensacji przekazu. Zależy mi na tym, żeby widz uwierzył w bohaterów moich filmów, przejął się ich losem, a może, jak wielokrotnie już się zdarzało - wyraził chęć pomocy. Żeby dał się oszukać. W ten sposób próbuję podważyć najbardziej uświęconą zasadę filmu dokumentalnego - jego autentyczność. Zawsze jednak prawda o charakterze filmu zostaje odkryta - widz jest informowany o tym, że widział fragment rzeczywistości wirtualnej. W tym momencie zaczyna się prawdziwa zabawa w sztukę: film staje się metaforą, aktor wyrazicielem treści uniwersalnych, sztuczna prawda - krytyką. Rzeczywistość zostaje zastąpiona jej niedoskonałym ekwiwalentem.Efektem ubocznym tego procederu są niewygodne lub wręcz dyskwalifikujące konstatacje: oszustwo, manipulacja, blef. W istocie to oszustwo, ta manipulacja i ten blef stają się moimi środkami wyrazu. Równorzędne do bryły plamy czy kreski są jednak bardziej współczesne, bardziej odpowiadają cywilizacji cyber."
Więcej informacji o artyście:
www.jacekmalinowski.comOtwarcie wystawy: 9 stycznia 2009 o godz. 18:00.
Wystawa czynna do 8 lutego 2009.
Informacja nadesłana