Data rozpoczęcia i zakończenia
-
Podsumowanie
Projekt „Terytoria choreografii – nowe szlaki awangardy” towarzyszy 100. rocznicy odzyskania niepodległości. Idea tego przedsięwzięcia wiąże się z prezentacją niezwykłych kobiecych bohaterek historii polskiego tańca.
Zawartość
Instytut zaprasza wielu młodych choreografów i tancerzy do twórczej interpretacji artystycznych działań najwybitniejszych postaci dla światowego dziedzictwa choreograficznego, nawiązujących przy tym do kultury polskiej.
Pracą, która otworzy festiwal "Erbstücke" 26 kwietnia w Dreźnie, jest "Druga natura" Agaty Siniarskiej i Karoliny Grzywnowicz, wykonana przez Katarzynę Wolińską. Ta artystyczna propozycja wykorzystuje jedyne dostępne fragmenty choreografii Poli Nireńskiej "Teatrologia Holokaustu". Wymienione dzieło to ostatni wyraz bogatej i inspirującej twórczości wybitnej tancerki i choreografki, prywatnie żony Jana Karskiego. Drezdeńska lokalizacja nie jest przypadkowa, gdyż to właśnie w tej niemieckiej miejscowości młoda Pola Nireńska doskonaliła swój nieprzeciętny warsztat jako adeptka słynnej Mary Wigman, założycielki legendarnej szkoły tanecznej. Po drezdeńskiej premierze "Druga natura" będzie również pokazywana w innych miastach, między innymi w Warszawie, Bukareszcie czy Pradze.
To właśnie kobiece sylwetki choreografek i tancerek, ze szczególnym kuratorskim naciskiem na twórczość Poli Nireńskiej, Marie Rambert, Bronisławy Niżyńskiej, Yanki Rudzkiej. Wszystkie te artystki wywarły niezaprzeczalny wpływ na charakter rozwoju tendencji w światowej sztuce tańca. Ten wyjątkowy projekt, realizowany przez Instytut Adama Mickiewicza, w swoim koncepcie nawiązuje do awangardowej (z początku minionego wieku) idei interkulturowego dialogu, którego język opiera się na twórczej i inspirującej wymianie pomysłów z lokalnymi inicjatywami. W ten sposób można przedstawić – nieprzerwanie obecny – fenomen znaczenia obecności w polskim krajobrazie kulturowym tych choreografek i tancerek, które zaliczają się do światowego kanonu najwybitniejszych artystek.
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Wzorując się na awangardowym dziedzictwie lat 20. i 30., twórcy projektu pragną wykazać, że nowoczesna choreografia wciąż może okazać się inspirująca i przełomowa dla wielu pozycji tańca współczesnego. "Terytoria choreografii" to prezentacja aktualnej sceny tanecznej i choreograficznej, a jednocześnie propozycja specjalnych klas mistrzowskich, które są prowadzone przez najwybitniejszych artystów w sztuce nowoczesnej. Takie działanie ma zdefiniować wyjątkową pozycję tańca współczesnego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, stąd właśnie pomysł, by skoncentrować się głównie na konkretnych inicjatywach lokalnych z wielu krajów tego geograficznego obszaru.
Program "Terytoriów choreografii" zainaugurowano premierą spektaklu "Projekt Yanka Rudzka: Wielogłos", nadzorowany przez Joannę Leśnierowską. Zaproszono artystów z wielu krajów: Polski, Brazylii, Armenii, Gruzji. To międzykulturowe zderzenie doprowadziło do inspirującego dialogu czterech tradycji, którego twórcze efekty można było podziwiać podczas pierwszej odsłony specjalnej trasy, związanej właśnie z projektem "Terytoria Choreografii". Artyści podróżowali po wielu miastach kluczowych dla kultury Wschodu: Grodnie, Mińsku, Tbilisi, Erywaniu, Kijowie, Dnieprze.
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Tegoroczną edycję projektu poświęcono postaci Poli Nireńskiej. "Druga natura" – artystyczna propozycja Agaty Siniarskiej i Karoliny Grzywnowicz – to dialog z działalnością twórczą Nireńskiej (również z jej inspirującym życiorysem). Agata Siniarska i Katarzyna Wolińska, odpowiedzialne za charakter choreografii w tym projekcie, próbują opowiedzieć artystycznymi środkami burzliwe życie Poli Nireńskiej, polskiej Żydówki, która cudem przeżyła Zagładę, ale utraciła niemal całą swoją rodzinę.
Agata Siniarska pragnie widzieć swoją pracę w następujący sposób: choreografia może być traktowana jako praktyka pamięci, jako cielesny sposób mówienia o historii, jako żywy depozyt, tworzony pomiędzy dynamiką zmian a regresem, utrwaleniem a traceniem. "Druga natura" kontekstowo nawiązuje do instalacji-ogrodu Karoliny Grzywnowicz. Artystka zaprojektowała ją w ten sposób, że może swobodnie funkcjonować jako autonomiczna przestrzeń. Autorka pracy objaśnia swoją pracę następująco:
Text
instalacja odwołuje się do koncepcji ogrodu jako ujarzmionej natury, ale także do idei Naturgarten, przejętej przez nazistów, według której ogrody miały składać się tylko z roślin natywnych dla danego miejsca, a wszystkie nierodzime gatunki miały być usuwane. Ten rodzaj myślenia poprzez klasyfikację i selekcję jest także linkiem do biografii Poli Nireńskiej, która również była prześladowana ze względu na pochodzenie.
Praca artystyczna Siniarskiej i Grzywnowicz nie jest jedynie działalnością historyczną – ich projekt, ciekawie wychodząc od biografii Poli Nireńskiej, pragnie zdiagnozować aktualne problemy. Ekokrytyczny potencjał propozycji młodych polskich artystek wiąże sylwetkę polskiej tancerki pochodzenia żydowskiego z refleksjami, które dotyczą środowiskowej (przyrodniczej) historii Zagłady, stałej obecności dewastacyjnych praktyk (wymierzonych w biosferę) oraz nowoczesnej eksploatacji i modyfikacji nisz ekologicznych.
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Spektakl "Druga natura" oficjalnie rozpocznie drugą odsłonę pokazów spektakli tanecznych, prezentowanych w ramach kolejnej edycji "Terytoriów Choreografii", które zostaną przedstawione publiczności w Pradze, Żylinie, Bukareszcie, Płowdiwie. "Druga natura" to jeden z wielu interesujących punktów w programie. Do pozostałych ciekawych inicjatyw i prac należą między innymi: "Zrób siebie" Marty Ziółek (Komuna Warszawa), "Jumpcore" Pawła Sakowicza, "Welcome/Witajcie" Aurory Lubos, "spectral layers of movement" Grupy Wokół Centrum, "Łuczniczki" Agnieszki Kryst.
Projekt Terytoria Choreografii koordynowany jest przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca, Centrum Kultury w Lublinie i Art Stations Foundation oraz partnerami z Czech, Słowacji, Rumunii, Bułgarii i Niemiec.
Projekt "Terytoria Choreografii" to część, koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza, międzynarodowego programu kulturalnego, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022.
Dofinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA.
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy