Alessandro Mendini, Peyrano, pudełka na słodycze, dla Alessi, 1992
Wystawa jest pierwszą obszerną prezentacją kolekcji obiektów wzornictwa. Kolekcja tworzona od początku lat 80. liczy obecnie ponad 700 obiektów. Ekspozycja obejmuje około 200 najciekawszych i najważniejszych - według kuratorów - eksponatów.
To obiekty projektowane przez wybitnych współczesnych projektantów, które często uznawane są za tytułowe ikony designu. Celem tej wystawy jest ukazanie na bazie kolekcji możliwie pełnego obrazu najambitniejszych dokonań wzornictwa, głównie europejskiego od drugiej połowy XX wieku. Ekspozycja jest skupiona na dwóch przeciwstawnych tendencjach wzorniczych charakterystycznych dla krajów południowych (głównie Włochy) oraz północnych (kraje skandynawskie, Niemcy). Te dwa bieguny projektowania są zestawione ze sobą w celu wzmocnienia i unaocznienia przeciwstawnych prądów w myśleniu o obiekcie wzorniczym. Południowe krają wnoszą do wzornictwa silny ładunek emocjonalny, projektanci krajów północnych preferują dominację czynnika funkcjonalnego.
Prezentowane są m.in. meble, lampy oraz ceramika i szkło projektowane przez mediolańską grupę Memphis. Jej założycielem był Ettore Sottsass, który w 1981 roku zdecydował się na odłączenie, wraz z grupą projektantów, od studia Alchymia, którego głównym teoretykiem był Alessandro Mendini. Działania obu grup służyły poszukiwaniom estetyki dekoracyjnej, która mogłaby, przynajmniej teoretycznie, połączyć masową kulturę ze sztuką. Obie grupy zapoczątkowały rozwój najważniejszego eksperymentalnego nurtu mediolańskiej awangardy postradykalnej. Zakres działania Memphisu był szeroki - sięgał od wzornictwa przedmiotów użytkowych, poprzez architekturę wnętrz aż po elementy urbanistyki. Jedną z największych innowacji wprowadzonych przez Memphis i jednocześnie największym jej wkładem do nowego stylu, który zmienił oblicze współczesnego mebla, było użycie w projektowaniu mebli plastikowego laminatu oraz różnych jego dekoracyjnych odmian.
Richard Sapper, lampa Tizio, Artemide, 1970 | Alvar Aalto, wazony Savoy, 1936 |
Projektanci Grupy Memphis, których obiekty prezentowane są na wystawie to: Ettore Sottsass, Matteo Thun, Michele De Lucchi, Nathalie Du Pasquier, George J. Sowden, Martine Bedin.
Ważne uzupełnienie stanowią obiekty projektowane przez światowej sławy projektantów dla włoskiej firmy Alessi, obecnie wiodącej prym we współczesnym wzornictwie oraz lampy projektowane dla firmy Artemide (Ettore Sottsass, Mario Botta, Richard Sapper). Historia powstania i rozwoju firmy Alessi to przykład konsekwentnego i stopniowego rozwoju, który podyktowany jest zmieniającymi się możliwościami technologicznymi oraz równie ważną wizją ludzi zarządzających tą firmą.
Arne Jacobsen, armatura VOLA, 1961 | Philippe Starck, czajnik HotBertaa, Alessi, 1990 |
Na wystawie pokazane są obiekty należące już do klasyki designu - wyciskacz do cytryn "Juicy Salif" i czajnik "Hot Bertaa" Philippe'a Starcka, a także czajniki projektowane przez wielkich architektów: Michael Graves, Frank Gehry, Aldo Rossi.
Odmienny biegun projektowania, charakterystyczny dla wzornictwa krajów północnych (Dania, Finlandia, Niemcy) reprezentują m.in. obiekty wybitnego duńskiego projektanta Arne Jacobsena (armatura łazienkowa "Vola" oraz seria naczyń "Cylinda Line" ze stali nierdzewnej dla firmy Stelton), meble oraz szkło projektowane przez Alvara Aalto oraz szkło i ceramika fińskich projektantów tworzących dla takich firm jak Iittala oraz Arabia (Kaj Franck, Timo Sarpaneva, Tapio Wirkkala). Pokazany został również sprzęt audiowizualny wysokiej klasy produkowany przez duńską firmę Bang & Olufsen, która od początku swojego istnienia przywiązywała dużą wagę do aspektu wzorniczego wprowadzanych na rynek produktów.