Chcieliśmy pokazać Cazalczykom Polską kulturę tak, jak sami pokazujemy ją w Polsce naszym dzieciom. "Halka" należy do tej dziewiętnastowiecznej klasyki, którą pospołu z "Panem Tadeuszem" i obrazami Matejki wciąż traktujemy jako podwaliny naszej kultury narodowej, której uczymy w szkołach, pokazujemy w muzeach i teatrach. Zawieźliśmy polską operę na Haiti po to, by zapytać samych siebie: czy ta XIX-wieczna literatura/muzyka/sztuka oparta na koncepcie kultury narodowej w ogóle coś jeszcze o nas mówi? – opowiadała Magdalena Moskalewicz, kuratorka Pawilonu Polskiego na weneckim Biennale Sztuki.
Projekt "Halka/Haiti" powstał z inspiracji szalonym planem bohatera filmu Wernera Herzoga "Fitzcarraldo". Zaintrygowani jego wiarą w uniwersalną moc opery autorzy postanowili obalić mit romantycznego bohatera w konkretnych społeczno-politycznych realiach.
Filmowy zapis projektu, który obecnie znajduje się w kolekcji Zachęty, w 2015 roku był pokazywany na Biennale Sztuki Współczesnej w Krasnojarsku, wystawie "Imagined Communites, Personal Imaginations" w Budapeszcie i Międzynarodowym Biennale Sztuki Współczesnej w Goteborgu (GIBCA). Wystawa w Wilnie jest pierwszą samodzielną prezentacją projektu od jego premiery na Biennale w Wenecji. W maju br. zostanie pokazany w Zachęcie w ramach wystawy zbiorowej "Podróżnicy" przygotowanej przez Magdalenę Moskalewicz.
Organizatorzy: Centrum Sztuki Współczesnej w Wilnie, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki. Współpraca: Culture.pl
Partnerem projektu w Wilnie jest Instytut Polski w Wilnie.
"Halka/Haiti: Z powrotem w Wilnie"
artyści: C.T. Jasper, Joanna Malinowska
kuratorka: Magdalena Moskalewicz
Źródło: mat. własne, mat. organizatorów, oprac.: PW, 14.1.2016 r.