Agata Zubel i cezary Duchnowski, fot. Tomasz Kulak
Twórcy pierwszej generacji XXI wieku - Agata Zubel i Cezary Duchnowski - oddają Chopinowi hołd - pełen zachwytu i pokory, a także twórczego niepokoju.
Zwykle gdy mowa o Chopinie, śpiewacy mają niewiele do powiedzenia. Chyba, że traktują oni swój własny głos jak instrument. Agata Zubel operuje swoim głosem w sferach i skalach, których wydawałoby się ludzkie ciało nie jest w stanie wydobyć. Także druga połowa duetu ElettroVoce, Cezary Duchnowski, w równie niewielkim stopniu przypomina tradycyjnego pianistę. Jego kreacje, których źródłem jest komputer, nadają instrumentowi klawiszowemu nowy charakter. Zubel i Duchnowski próbują wspólnie nie tyle odkryć Chopina na nowo, ani nawet go unowocześnić, ile zrozumieć i przekazać wrażenia, które u nich wywołuje.
Wyjątkowy artystyczny temperament Agaty Zubel pozwala uzyskać fantastyczne efekty wokalne. Z kolei Duchnowski dąży do tego, aby stworzyć nową muzyczną jakość za pomocą nowoczesnych środków. W tym celu używa komputera - narzędzia, którego olbrzymi potencjał pozwala odkryć nowe oblicze podstawowych właściwości muzyki nieobciążonej żadną pozamuzyczną treścią. W ten sposób udaje się skonstruować nie tylko pewną wypełnioną dźwiękiem czasoprzestrzeń, lecz również instrumenty same w sobie. Okoliczność ta otwiera szansę dotarcia do najgłębszej istoty muzyki i umożliwia kształtowanie jej już w punkcie wyjścia i w kontekście tego, co stanowi conditio sine qua non muzyki, tj. brzmienia wraz z jego indywidualnym charakterem.Kombinacja dwóch elementów, którymi operuje ElettroVoce - głosu i komputera - przenosi słuchacza do innej rzeczywistości. Głos bardzo naturalnie i niemalże fizycznie stapia się z elektroniką. W niektórych kompozycjach znalazł też zastosowanie fortepian - tradycyjny instrument, który tutaj ukazany jest w zupełnie innej perspektywie.
Agata Zubel i Cezary Duchnowski o swoim najnowszym projekcie chopinowskim:
"Chopin był dla nas inspiracją. Nasz wybór jego kompozycji jest podwójnie uzasadniony: głos i fortepian - ponieważ liryka i melodyka jego kantylen jest oczywista, a fortepian jest stuprocentowo chopinowskim instrumentem. Nawet jeśli my, którzy żyjemy tu i teraz, potomkowie, spadkobiercy, powiernicy muzycznej tradycji, chcielibyśmy wierzyć, że gdyby Chopin w dzisiejszych czasach wybierał swój ulubiony instrument, zdecydowałby się na inne medium - komputer, który zupełnie ulega ludzkiej wrażliwości. 'Preludia' Chopina zainspirowały nas do własnych poszukiwań. Nie ulepszamy Chopina, nie ilustrujemy go, niczego mu nie przypisujemy. Wsłuchujemy się w jego muzykę i oddajemy wrażenia, które w nas wywołuje."
W programie koncertu "Z prastarych baśni, z prastarych preludiów" ("Aus alten Märchen - aus alten Präludien"), który odbędzie się 20 października 2010 roku w Neues Museum w Berlinie w wykonaniu Agaty Zubel (wokal) i Cezarego Duchnowskiego (fortepian / komputer) z gościnnym występem Bartłomieja Wąsika (fortepian) będzie można usłyszeć:
- Robert Schumann - 4 utwory z cyklu Kinderszenen ("Sceny dziecięce") op. 15 na fortepian solo: "Von fremden Ländern und Menschen" ("O obcych krajach i ludziach"), Fürchtenmachen ("Strachy"), "Kind im Einschlummern" ("Dziecko usypia"), "Der Dichter spricht" ("Gdy poeta mówi")
- Robert Schumann - 5 pieśni z cyklu "Dichterliebe" ("Miłość poety") op. 48 na głos i fortepian: "Był najpiękniejszy miesiąc maj", "Ach, spocząć chcę w lilii kielichu", "Promienny poranek letni", "Z prastarej baśni"
- Robert Schumann - Intermezzo z Faschingsschwank aus Wien ("Karnawał w Wiedniu") op. 26
- Fryderyk Chopin / Robert Schumann, temat Es-Dur z op. posth
- Alterludia - parafrazy preludiów i pieśni Chopina w opracowaniu elektroakustycznym
- Neues Museum
Bodestr 1
10178 Berlin
www.neues-museum.de
Tel.: 030 266 42 42 42
Źródło: berlin.polnischekultur.de, www.chopin2010.pl