Tytuł wystawy nawiązuje do słynnego tekstu Tadeusza Peipera "Miasto. Masa. Maszyna", opublikowanego w 1922 roku na łamach "Zwrotnicy". Peiper nakreślił w nim wizję Polski nowoczesnej i niezależnej, które to cechy miały znaleźć wyraz w nowej sztuce.
- Dyskurs nowoczesności zmierzał do wyparcia doświadczenia osadzonego w tradycji - zauważa kurator wystawy Rafał Lewandowski. - Jednak o ile idee awangardy w okresie II Rzeczypospolitej pozostały przede wszystkim projektem artystycznym, obecnym na łamach czasopism "Zwrotnica" czy "Praesens", to konkretnej realizacji doczekały się dopiero w architekturze i sztuce Polski komunistycznej.
"Fotodizajn" w Galerii Asymetria gromadzi nie tyle dokumentalne widoki architektury, maszyn i masy społecznej, co ich fotograficznej rejestracje, wykorzystywane np. w PRL-owskich publikacjach.
Na wystawie "(Miasto). Masa. Maszyna" są zdjęcia fabryk autorstwa Tadeusza Sumińskiego z lat 60. i 70. oraz fotomontaż "Entropia" Nicolasa Grospierre'a będący rodzajem komentarza do tych prac. Zobaczyć można także Stadion Dziesięciolecia sfotografowany przez Zbigniewa Dłubaka z 1955 roku i zdjęcia Wojciecha Plewińskiego z konkursu SAM-ów na placu Defilad w Warszawie w 1959 roku. Był to niezwykły rajd samochodów-prototypów wyprodukowanych własnoręcznie przez obywateli.
Pokaz obejmuje również fotografie Wiktora Pentala z Nowej Huty, wzorcowego miasta socrealistycznego, zbudowanego na planie neorenesansowo-klasycystycznym. Zdjęciom towarzyszy swoiste pendant - "Typologia" ornamentu socrealistycznego autorstwa Tomasza Szerszenia.
Pierwsza wystawa z serii "Fotodizajn", zatytułowana "Foto-soc-dizajn 50.60.", była pokazywana w Galerii Asymetria od 25 lutego do 3 kwietnia 2012.
Kurator: Rafał Lewandowski.
Aranżacja wystawy: Aneta Faner i Piotr Duma.
Otwarcie: 21 kwietnia 2012, godz. 19:00.
Wystawa czynna do 15 czerwca 2012.
Galeria Asymetria
Dom Funkcjonalny
ul. Jakubowska 16
Warszawa
www.asymetria.eu
Źródło: informacje prasowe, www.asymetria.eu
Oprac. PK