"Ale to nie jest spektakl o tym, jak się pije w Rosji - mówi reżyser André Hübner-Ochodlo - to spektakl o ludziach, którzy tak strasznie się pogubili."
W "Cinzano" spotykają się trzej kumple, którzy w piątkowy wieczór mają swoje święto. Piją kolejne butelki Cinzano, bo akurat tylko to jest w sklepie i rozmawiają o swoim nieudanym życiu. Jednemu z bohaterów umarła matka, więc pije z rozpaczy. I przepija pieniądze przeznaczone na pogrzeb. Nie może dojść do pochówku, piją dalej…
Bohaterkami "Urodzin Smirnowej" są ich kobiety, które na początku nie chcą się przyznać do prawdy o swoim życiu. Udają przed sobą, że są kochane, wspaniałe i szczęśliwe. Dopiero alkohol pozwala im się otworzyć. Okazuje się, że prawda o ich życiu jest zgoła inna.
Andre Ochodlo na sztuki Pietruszewskiej trafił w połowie lat dziewięćdziesiątych w Niemczech. Postanowił pokazać tekst Agnieszce Osieckiej. Ona stwierdziła, że jest to fascynująca i prawdziwa opowieść o człowieku. Osiecka do tekstów Pietruszewskiej dopisała niezwykłe pieśni. Songi, które - jak twierdzi reżyser - obejmują cały kosmos tego, co można powiedzieć w jednym życiu. Więcej nie trzeba. Polska premiera przedstawienia odbyła się w 1997 roku w sopockim Teatrze Atelier.
"Mimo zabawnych dialogów, komicznych sytuacji - obie jednoaktówki są głęboko tragiczne. Cinzano - leczy smutek, uśmierza ból po stracie bliskich, flaszką można spłacić dług i wreszcie zabić klin klinem – powstrzymać deliryczne drżenie całego ciała. Jednym słowem klin klinem i do dna, ’za jeszcze jeden ordynarny świt’, póki jeszcze życie w nas." (ald, "Dziennik Bałtycki").
Ludmiła Pietruszewska urodziła się w Moskwie w 1938 roku. Z wykształcenia jest dziennikarką. Jej sztuki i opowiadania, w pierwszej połowie lat osiemdziesiątych praktycznie nie były wydawane, ale bardzo szybko rozprzestrzeniły się w maszynopisach. Wytworzyła się sytuacja paradoksalna: autor, którego się nie publikuje, staje się najbardziej wziętym dramaturgiem. "Lekcje muzyki", "Miłość", "Cinzano", "Urodziny Smirnowej", były powszechnie wystawiane w teatrach studyjnych Moskwy, Leningradu, w miastach republik nadbałtyckich, w miasteczkach prowincjonalnych oraz za granicą.
Jak autorka podkreśliła w jednym z wywiadów: "Cinzano" i "Urodziny Smirnowej" to sztuki dokumentalne. Tylko, że zawarte w nich dokumenty, jak w jakimś akcie prawnym, noszą różne daty, różne podpisy i dotyczą różnych rzeczy. Pietruszewska nie uważa siebie w zasadzie za autora, ale bardziej za zbieracza.
Ludmiła Pietruszewska mówi po polsku, część jej rodziny pochodzi z okolic Krakowa. Tłumaczyła na rosyjski sztuki Mrożka i Różewicza. Kontakty z Polską w czasach głębokiego socjalizmu były dla niej bardzo ważne. Była zapalona czytelniczką "Przekroju", słuchała także piosenek Agnieszki Osieckiej. Była na moskiewskiej premierze "Apetytu na czereśnie", do którego Bułat Okudżawa przełożył piosenki Agnieszki.
"Nie cierpię swego pyska
O czwartej nad ranem,
gdy krwawe oko błyska
po nocy pijanej,
po nocy pijanej…
Ręka drży,
anioł śpi,
nocny diabeł hi hi hi,
czarna się zaczyna gra,
łap za flaszkę i – do dna:
Do dna, do dna,
za naszych kobiet
posiwiałe sny,
do dna, do dna
za podłe noce
i podlejsze dni,
do dna, do dna
za jeszcze jeden
ordynarny świt,
do dna, do dna,
za jeszcze jeden
chmurno durny mit!
Dopóki śpią upiory,
karetka nie wyje,
i lis pilnuje nory,
i kruk wyciąga szyję-
ręka drży, anioł śpi,
nocny diabeł hi hi hi,
czarna się zaczyna gra,
łap za flaszkę i - do dna."
[Agnieszka Osiecka, "Do dna"]
"Do dna", widowisko muzyczne na podstawie sztuk "Cinzano" i "Urodziny Smirnowej" Ludmiły Pietruszewskiej z songami Agnieszki Osieckiej; przekład: Agnieszka Osiecka, Natalia Woroszylska; reżyseria i scenografia: André Hübner-Ochodlo; muzyka: Przemysław Gintrowski; aranżacje i nagrania: Adam Żuchowski; występują: Iwona Chołuj, Teresa Dzielska, Agata Ochota-Hutyra, Waldemar Cudzik, Adam Hutyra, Piotr Machalica; premiera (na scenie Teatru Atelier im. Agnieszki Osieckiej w Sopocie): 2 lipca 2011; (na scenie Teatru im. Adama Mickiewicza w Częstochowie): 17 września 2011.
Teatr im. Adama Mickiewicza
ul. Kilińskiego 15 42-200 Częstochowa
dyrektor naczelny: Robert Dorosławski
zastępca dyrektora ds artystycznych: Piotr Machalica
tel. (+48 34) 372 33 00 (centr.), 372 33 04 (sekr.),
372 33 27 (dział promocji), 372 33 50 (fax)
e-mail: ewa.oles@teatr-mickiewicza.pl
www.teatr-mickiewicza.pl
Źródło: informacje prasowe, www.teatratelier.sopot.pl, www.teatr-mickiewicza.pl