Wystawa "Strach przed ciemnością" to prezentacja sztuki współczesnej, artystów młodego i średniego pokolenia, przygotowana z myślą o konkretnym odbiorcy: dziecku. Dzięki tej wystawie dzieci mogą zmierzyć się z różnymi rodzajami wypowiedzi artystycznej, a poprzez jej odbiór i twórcze zaangażowanie, naturalnie oswoić z dziełami sztuki. Druga wystawa, "Oswajanie świata", jest próbą pokazania różnorodności twórczości dziecięcej w Polsce.
Biennale rozgrywa się także w przestrzeni miasta - dzieła eksponowane są w instytucjach kultury, ale i w punktach miasta na co dzień nie kojarzących się ze sztuką. Organizatorzy proponują widzom, w tym całym rodzinom, wzięcie udziału w "artystycznych podchodach" - bardziej atrakcyjnych niż tradycyjna, statyczna formuła wystawy w galerii. Zwiększa to szanse na zainteresowanie młodego odbiorcy dziełami sztuki współczesnej, a przy okazji pozwala spojrzeć na własne miasto inaczej, odkryć je na nowo.
Kuratorką wystawy "profesjonalnej" jest Marta Lisok. Artyści biorący w niej udział posługują się różnymi mediami - najwięcej tu aranżacji rzeźbiarskich, ale jest też i malarstwo i działania performatywne. Dzieła łączy wspólny temat - tytułowy "strach przed ciemnością". Ekspozycja mówi o znaczeniu baśni w formowaniu się psychiki dziecka; konieczności zmierzenia się z własnymi lękami w procesie dorastania. Nieprzypadkowo zatem na wystawie znalazło się tak wiele niepokojących, dziwnych obiektów, rzeźbiarskich hybryd złożonych z fragmentów ludzkiego ciała czy martwych przedmiotów o zmienionej funkcji.
Takie są prace autorstwa Karoliny Żyniewicz, Erwiny Ziomkowskiej czy Michała Smandka. Wszystkie to budzące lęk magiczne przedmioty pełniące rolę katalizatorów zmiany, przejścia na wyższy poziom psychicznego rozwoju.
Malarskimi odpowiednikami opisanej grupy prac są akwarele Basi Bańdy z cyklu "Koszmary". Napięcie rodzi się tu na styku pięknej formy i niepokojącej treści. Pluszowy miś - synonim dziecięcego bezpieczeństwa - płacze u Bańdy krwią, a przyciągające wzrok barwne plamy formują się w budzące grozę kształty.
Inna grupa prezentowanych na wystawie dzieł zdaje się postrzegać baśń jako świat fantazji o nieograniczonych możliwościach. Łukasz Jastrubczak zaproszony do stworzenia pracy na wystawę powrócił niejako do świata chłopięcych zabaw - wykreował dużej skali kartonowy obiekt przypominający nogę robota. Bartek Buczek pokazuje swoje obrazy w magicznym miejscu, w którym zwykłe kamienie mogą zmienić się w złoto za pomocą siły wyobraźni. Podobnie potraktował zadanie postawione przez kuratorkę projektu Marek Kuś. Obecny w jego twórczości motyw zmultiplikowanej ludzkiej sylwetki, artysta wyprowadził do przestrzeni miasta. Tym razem pojawia się także - nieczęsty u twego twórcy - kolor. Piotr Lutyński, niestrudzony wyznawca koncepcji sztuki jako totalnej, interdyscyplinarnej zabawy, do Katowic przyjechał wraz z grupą przyjaciół zamienionym w pracownię artystyczną autobusem, aby zagrać dla miejscowej publiczności.
Kuratorką drugiej wystawy, zatytułowanej "Oswajanie świata" jest Ewa Kokot, która zaprosiła do współpracy organizacje z różnych miast specjalizujące się w działaniach plastycznych z dziećmi. Punktem wyjścia stała się inspirowana ideami Fluxusu "Instrukcja Artystyczna" - proponująca otwartą, interdyscyplinarną formułę działań.
I tak - w Warszawie powstał cykl kręconych telefonami komórkowymi filmów; w Szczecinie odbyło się swoiste odczynianie indywidualnych dziecięcych lęków z pomocą "strasznych maskotek"; w Bytomiu miejscowi gimnazjaliści przeprowadzili miejski happening; w Poznaniu młodsze dzieci stworzyły grupę prac w czasie warsztatów o medytacyjnym charakterze; w Katowicach młodzi uczestnicy akcji za pomocą różnych technik artystycznych "odczarowywali rzeczywistość"; zaś powstały w Toruniu "rurofon" oswaja świat za pomocą dźwięków.
Otwarcie: 14 sierpnia 2011, godz. 16:00.
Wystawa czynna do 30 września 2011.
Wystawy odbywają się w Galeriach Sektor I i Ściana Sztuki Dziecka w Centrum Kultury Katowice, w Małej Przestrzeni Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, w Teatrze Ateneum oraz w przestrzeni miasta Katowice.
Źródło: informacje prasowe, www.ck.art.pl