Na zdjęciu Marta Szumieł w jednej ze scen "Białego szejka" w reżyserii Sergia Maifrediego; fot. Bartłomiej Sowa / Teatr Nowy im. Tadeusza Łomnickiego
Wystawienia scenicznej wersji filmu Federico Felliniego podjął się Sergio Maifredi - włoski reżyser, dobrze już zadomowiony na scenach poznańskiego Teatru Nowego.
Federico Fellini - artysta ponad miarę, którego wizje tworzą integralną rzeczywistość złożoną ze snów, marzeń i jawy. Jego świat jest poetycką układanką, przemawiającą do zmysłów, emocji i pojęć. Przed rokiem 1952 miał już na swoim koncie kilka scenariuszy ("Światła variété"), ale powstawały one we współpracy z innymi twórcami.
"Biały szejk" z 1952 roku, chociaż pomysłu Antonioniego, był pierwszym, w pełni samodzielnym filmem Felliniego, w którym chciał pokazać karykaturalny obraz prowincjonalnego, infantylnego włoskiego społeczeństwa. Zdaniem Maifrediego - obraz już w momencie swojego powstania znacznie wyprzedził rzeczywistość tamtych lat. Film początkowo nie odniósł sukcesu - padł w kinie, a z festiwalu w Cannes, został w ostatniej chwili wycofany.
"Jednak to na planie 'Białego szejka' Fellini stał się reżyserem - przypomniał twórca widowiska. - Rok później zdobył pierwszego Oscara i jego kariera ruszyła."
Doceniono go w pełni w 1961 roku. Po "Wałkoniach","La Stradzie","Niebieskim ptaku" i "Słodkim życiu" wiadomo było, że Fellini to geniusz.
"To był pierwszy samodzielny film Federica Felliniego - mówi reżyser Sergio Maifredi. - Wśród autorów scenariusza filmu 'Biały szejk' Federica Felliniego, obok późniejszego autora 'Osiem i pół', wymienia się też między innymi Michelangela Antonioniego."
Dziś "Białego szejka" uważa się za arcydzieło młodego reżysera, którego ówczesne, niedojrzałe społeczeństwo nie było w stanie pojąć. Film opowiada o młodej parze, która wyjeżdża do Rzymu na miodowy miesiąc. Świeżo upieczona żona pragnie spotkać bohatera cudownego świata jej marzeń i iluzji, Białego szejka - a de facto modela, który wcielił się w fotograficznego herosa komiksu.
Naiwna prowincjuszka przy pierwszej nadarzającej się okazji wymyka się z hotelu w poszukiwaniu swojego idola. Spotkanie z nim szybko burzy jej wyobrażenie o księciu z bajki. W tym samym czasie purytański mąż owej panny młodej spotyka na swojej drodze prostytutkę.
"Opowiadamy historię, która była komiksem, stała się filmem, a teraz zaistnieje w trzecim wymiarze - teatralnym" - dodaje Piotr Kruszczyński, od rozpoczynającego się sezonu nowy dyrektor teatru.
Poznański Nowy jako pierwszy w Polsce zaproponował sceniczną wersję włoskiej komedii Maestra, którą dzisiaj niewątpliwie można zaliczyć do arcydzieł światowego kina. Obok Włocha, reżysera Sergia Maifrediego, scenografię i kostiumy przygotowuje Francuzka - Daniéle Sulewic. W przedstawieniu zostanie wykorzystana muzyka Nino Roty, w opracowaniu włoskiego kompozytora Bruna Coli.
Włosko-francuskie trio twórców jest już znane poznańskiej widowni z polskiej premiery "Oszusta" Goldoniego, która odbyła się w Teatrze Nowym w Poznaniu w styczniu 2009 roku. Przedstawienie nadal jest w repertuarze i cieszy się uznaniem widzów. Sam Maifredi, z sukcesem współpracował z poznańskim Nowym już w 2006 roku, kiedy to wystawił "Sześć postaci szuka autora" Luigiego Pirandella.
"Droga, którą tu odbywam, łączy się z autorami wielkich włoskich dzieł - dodaje reżyser. - Myślę, że moja praca nad Szekspirem byłaby mniej ciekawa."
Sergio Maifredi wprowadził do "Białego szejka" kilka własnych pomysłów, między innymi postać samego Felliniego.
"Jest on dla mnie wielkim autorem scenariuszy: zanim stał się reżyserem, zarabiał, tworząc karykatury i pisząc" - dopowiada inscenizator.
W poznańskiej wersji "Białego szejka" w tytułowej roli wystapi Mirosław Kropielnicki. W postacie młodych małżonków wcielą się Marta Szumieł i Waldemar Szczepaniak. Felliniego zagra Ildefons Stachowiak.
"Biały szejk"został objęty honorowym patronatem przez Konserwatorium Muzyczne im. Niccol Piccinni w Bari, którego wieloletnim dyrektorem był Nino Rota.
"Biały szejk"Federica Felliniego, Tullia Pinellego, Enia Flaiano, Michelangela Antonioniego; tłumaczenie: Ewa Niecewicz; reżyseria: Sergio Maifredi; scenografia i kostiumy: Daniéle Sulewic; muzyka: Bruno Coli oraz fragmenty kompozycji Nino Roty; występują: Anna Mierzwa, Daniela Popławska, Oksana Pryjmak, Maria Rybarczyk, Marta Szumieł, Tadeusz Drzewiecki, Radosław Elis, Zbigniew Grochal, Mirosław Kropielnicki, Andrzej Lajborek, Ildefons Stachowiak, Waldemar Szczepaniak oraz Mirosław Bartkowiak, Krzysztof Bauman, Franciszek Leśniewski, Krzysztof Przybyłowicz, Robert Szymlet, Brunon Urbaniak, Tomasz Zientkowski oraz dzieci: Jakub Głowacki, Stanisław Miedziejko; premiera: 23 września 2011.
Teatr Nowy im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu
ul. Dąbrowskiego 5, 60-838 Poznań
dyrektor naczelny i artystyczny: Piotr Kruszczyński
tel. (+48 61) 848 48 85, 848 49 49, 848 13 05
fax (+48 61) 848 49 33
www.teatrnowy.pl
Źródło: informacje prasowe, www.teatrnowy.pl