Wystawa prac "śląskiego Rembrandta", połączona z prezentacją plansz i pomocy dydaktycznych, wprowadza zwiedzających w zagadnienia warsztatu Willmanna ze szczególnym uwzględnieniem jego unikatowej techniki malarskiej.
Dzięki sprowadzonym na okoliczność wystawy malowidłom, m.in. z Muzeum Narodowego we Wrocławiu oraz Muzeum Sprzętu Gospodarstwa Domowego w Ziębicach, możliwe jest bliższe zaznajomienie się z jednym z najciekawszych zjawisk w sztuce śląskiej przełomu XVII i XVIII wieku. Ukazane zostały m.in. etapy powstawania malowidła sztalugowego. Okazją do zajrzenia w głąb malowidła jest prezentacja próbek pobranych z pierwotnych farb i przedstawienie ich w przekrojach, czy też widma obrazu w świetle ultrafioletowym. Wystawa stanowi także okazję do zobaczenia oryginalnej palety, jaką posługiwał się Willmann, sprowadzonej z Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze.
Wydarzeniu towarzyszy publikacja naukowa powstała przy udziale badaczy z Uniwersytetu Wrocławskiego, Politechniki Wrocławskiej i pracowni konserwatorskiej w Krakowie, pod redakcją naukową znawcy twórczości Willmanna, dr. hab. Andrzeja Kozieła. Katalog będzie gotowy na finisaż wystawy w grudniu.
Ważnym elementem projektu jest rekonstrukcja zaginionego płótna Michaela Willmanna Ukrzyżowanie, znajdującego się pierwotnie w kaplicy pałacowej rodu von Nostitz w Luboradzu. Do Muzeum Regionalnego w Jaworze fragment tego dzieła trafił przed dwoma laty do konserwacji. Wiadomo już, że obraz tworzył część cyklu pasyjnego, do którego należały także 4 inne przedstawienia: Ecce Homo, Modlitwa w Ogrójcu, Upadek Chrystusa pod krzyżem oraz Złożenie do grobu. Obraz Ukrzyżowania, jako ukoronowanie tematu cyklu pasyjnego zdobił ołtarz główny kaplicy luboradzkiej. Cykl w kaplicy wykonał Willmann na zamówienie hrabiego Christopha Wenzela von Nostitz w latach 80. XVII wieku. Potwierdzała to data na obrazie Złożenie do grobu: 1682 rok. W pałacu w Luboradzu mieściły się także inne dzieła Willmanna, w tym mitologiczna Andromeda.
Niedawno jako dowód aktywności Willmanna na obszarze byłego księstwa jaworskiego, konserwator dzieł sztuki Marcin Ciba oraz historyk sztuki Arkadiusz Muła dokonali odkrycia sygnatury Willmanna z datą ("M: Willmann 1688") w jednym z ołtarzy bocznych w kościele św. Marcina w Jaworze. Sygnaturą oznaczył Willmann płótno Oczekiwanie na Marię przez Trójcę Świętą w otoczeniu Świętych wieńczące ołtarz Wniebowzięcia NMP. Czas powstania malowidła należy wiązać z aktywnością fundacyjną zakonu cystersów w dobrach jaworskich. Z fundacją obrazu z kościoła św. Marcina być może łączą się inne dzieła warsztatu lubiąskiego zlokalizowane w pobliskich kościołach cysterskich, m.in. w kościele pielgrzymkowym w Słupie, oddalonym od Jawora zaledwie 8 km. Inskrypcja sygnatury Willmanna wykonana została czerwonym pigmentem i łudząco przypomina formę sygnatury znaną z autoportretu Willmanna, noszącą datę "1682" (obraz znajduje się w Muzeum Narodowym we Wrocławiu). Na obu inskrypcjach malarz bardzo swobodnie powtórzył monogram pierwszej litery imienia "M[Michael]".
Otwarcie: 8 października 2010, godz. 18:00.
Po wernisażu planowany jest ciąg atrakcji we wnętrzu kościoła św. Marcina w Jaworze: prelekcja dr. hab. Andrzeja Kozieła "Moje spotkania z Michaelem Willmannem", koncert muzyki barokowej w wykonaniu chóru Politechniki Wrocławskiej AXION oraz prezentacja nieznanych dzieł pracowni Willmanna.
Wystawa czynna do 31 grudnia 2010.
Muzeum Regionalne w Jaworze
ul. Klasztorna 6, 59-400 Jawor
tel. (+48 76) 870 30 86
tel./fax (+48 76) 870 23 21
www.muzeumjawor.pl
Źródło: informacja prasowa